Halaman


Rabu, 3 April 2013

Apa itu kehormatan?

Antara kehormatan diri ialah menjaga kehormatan orang lain.

Aku agak tidak gemar dengan blogger atau sesiapa sahaja yang menyindir atau mengkritik secara umum dengan menyebut nama individu tertentu.

Pertama sekali, bagi aku, sebagai blogger, kau harus sedar yang tulisan kau adalah public.

Apabila mengkritik dengan menunjukkan sesuatu yang kau anggap kesalahan seseorang, itu namanya kau mengaibkan.

Dan jangan sekali berdebat sekadar untuk mengaibkan, kawan.

Bagi aku hanya politikus bangsat sahaja yang akan suka mengaibkan orang.

Rasulullah tidak pernah menegur dengan mengaibkan. Dan baginda adalah seorang yang amat mulia.

Dan kenapa aku selalunya lebih gemar menggunakan bahasa scientific apabila mahu menyebut sesuatu yang agak sulit, kerana aku masih cuba menjaga adab, walau blog ini adalah rakaman hidup aku yang amat jujur.

Penulisan adalah satu alat mengangkat peradaban. Juga boleh menjatuhkan. Boleh memecah belahkan, boleh mengundang kebencian.

Pilihan ditangan anda.

9 ulasan:

  1. ya...setuju dgn MGDA....
    sbaiknya tutup aib org....sbb mgkin suatu masa org juga akan tutup aib kita.....


    - Jaa -

    BalasPadam
  2. yep Jaa, bagi saya, banyak perkara kita perlu bersifat matang, walaupun kita sedang marah, saya tidak gemar diaibkan, apatah lagi mengaibkan. Kalau boleh saya harap tidak akan saya lakukan.

    BalasPadam
  3. :)

    i like. saya pun sentiasa cuba utk elak diri drp mengaibkan org...dlm marah pun tetap fikir ayat apa nak guna..

    -Jaa-

    BalasPadam
  4. hai baby!
    tu kira mengaibkan tak? hehehe...jangan marah ya. gurau..
    pakcik dah masak dengan semua tu MGDA. 1 lagi batu api dan yang memandai2. aduyai!
    teruskan perjuangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak jawab apa ye. Hai baby...tu hanya mengikis sifat macho saya la.lol

      Batu api ni mmh payah. Bomba pun lom tentu dpt pdmkan.lol.

      Tq. Pakcik juga

      Padam
  5. Aku suka entry ini.
    Bercakap ttg menghormati kehormatan diri sendiri dan orang lain. Budaya respect orang lain walaupon berbeza pendirian dah lama Al Quran ajar .. nabi pon dah tunjukkan .. masih kita gagal untuk praktis ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita cuma akan dihormati dgn cara kita mghormati org lain.

      ..moga saya pun mndpt pngajaran.

      Padam
  6. Like this one. Nowadays, people sometimes forget to respect others. A reminder for myself as well. So thank u :)
    "Respect for ourselves guides our morals, respect for others guides our manners." -Laurence Sterne.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...