Halaman

Ahad, 26 Mei 2013

Aku hariini.


Ramai yang kata, isu aku, balik-balik itu, balik-balik rindu dan cinta aku pada Deanna. Andai aku katakan blog ini sekadar itu, pasti ada yang hempas-hempas pintu, kahkahkahkah, maknanya, bila aku dapat mengubati cintaku pada Deanna, blog ini akan diberhentikan. Hahahaha.

Sebenarnya, blog ini asalnya adalah catatan-catatan peribadi aku tentang sisi-sisi gelap aku. Dan kemudiannya, bila aku bertemu dengan seorang lelaki yang besar pengaruhnya pada aku iaitu Pakcik Pie a.k.a Tok Ayah Pie pemilik kepada blog Aku Hiv Positif, blog Ada Malaikat Didalam gelap  ini mula menceritakan perkembangan aku sebagai MG DA. Tok Ayah Pie baru-baru ini mendapat anugerah Ikon Media Non-Conventional (Sesungguhnya aku lupa nama anugerah nya sebenarnya, harap dia tak baca entry kali ni,hahah)

Ada orang panggil aku Magda,ada orang panggil aku DA, namun aku lebih senang dipanggil MG. Walaupun MG tu boleh juga membawa kepada akronim yang merapu, Minah Gatal ke, Minah Gerek ke, Minah Gemuk ke, Minah Ganas ke, mengada-ngada ke.

Bagi aku terpulang. Tapi dengar kat telinga aku nama-nama diatas ni, memang aku musuh lah, kalian.hahaha

Dan nama MG ni pun, sebenarnya aku mula tekad, selepas aku mewujudkan grup Jalan Pulang-PLU. Ada yang pandang nama MG tu besar, tak boleh buat silap, tak boleh ada kelemahan. Ada yang rasa MG ni sangat kuat, boleh menepis segala godaan sehebat Ultraman melawan raksasa.

Dari grup ini, aku banyak belajar tentang apa yang perlu dibuat, bagaimana menangani konflik antara grup, yang mana aku sendiri masih banyak belajar. Ada waktu rasa putus asa dan merasa, buat apalah aku nak bersusah payah bawa grup ni, tinggalkan sahaja, ada orang lebih baik dari aku. Tapi, grup ini sebenarnya juga banyak bagi kekuatan pada aku, bertemu dengan orang-orang yang lebih hebat ujian dan dugaannya, aku mula rasa, apa sangat ujian yang Allah beri pada aku. Dan, kami saling memerlukan. Bertahan dan bertahan dalam perjuangan.

Paling unik, tujuan asal aku sebenarnya ialah untuk mencari rakan-rakan sebaya aku, yang dah lama bergelumang dengan dunia PLU, yang dah bertukar-tukar pasangan sejak usia muda lagi, dah rasa sepak terajang dunia PLU, dah rasa peritnya nak tinggalkan dunia ni, putus asa dan berpasangan lagi, putus asa dan berpasangan lagi, putus asa dan berpasangan lagi. Macam aku.

Namun, kemudiannya, aku bertemu dengan ramai golongan anak muda yang teruja dengan grup ini, dan mahukan apa yang aku juga nak. Kekuatan untuk kembali kejalan fitrah, kekuatan untuk memerangi nafsu pada yang tidak halal.

Mulanya, egoku mengatakan, alah dik, baru couple dua tiga nak taubat, rasa dulu couple 5-6 tahun, one night stand waktu break up, rasa dah cukup semua, rasa dah penat kejar cinta, rasa dulu sampai nak gadai agama, dan merancang nak bawa lari awek migrate pergi Thailand ke UK ke.

Kemudian, aku fikir balik. Mereka yang muda ini, adalah gambaran aku dan kawan-kawan aku dahulu, lihat betapa teruknya kami terjarah dalam dunia gelap. Bagi aku, aku dah amat teruk, bukan sahaja bertukar-tukar pasangan, dengan wanita, tetapi juga mula terjebak dalam dunia 'coklat', yang tak sanggup aku sebut lagi. Kalaulah aku tidak terlalu merasa sendirian dengan dunia aku, mungkin aku tidak sejauh itu.

Setiap kehidupan adalah pengajaran, bukan kesilapan.

Aku pula kini, selalu serba salah, bila berada dalam grup. Nak tegur lebih-lebih, gurau lebih-lebih, dikatakan memikat ahli group sendiri, bila aku tak begitu tegur sesiapa, adalah kerugian bagi aku peluang untuk menjalinkan silaturahim. Jadi jika aku tegur lebih-lebih, manja sikit-sikit, maafkan aku, aku sekadar ingin berkawan. Fitrah aku, aku adalah orang yang amat gemar menyendiri, jadi dalam bergaul ni, aku banyak kelemahan.

Dalam sebalik-sebalik itu, aku gemar mendekati mereka yang sendirian, sebagai sahabat. Mungkin juga kerana sendirian itu adalah hidup aku.

Selain kehidupan online, aku adalah seorang anak yang memikul tanggungjawab menjaga kedua ibubapaku yang uzur. Cerita tentang keluarga ini, adalah sesuatu yang aku tidak gemar untuk sentuh, kerana ianya terlalu pribadi bagi aku.

Jadi, inilah hidup aku sekarang yang sebenarnya,



Khamis, 23 Mei 2013

Be your own master!

Pernah terfikir tak ngerinya andai esok bila kita bangun, adalah hari yang sama, terpaksa melalui kelukaan yang sama, dan kegembiraan yang sama.

Sebagai manusia yang cepat bosan dengan keadaan yang rutin, mimpi ngeri sebegitu adalah amat ngeri, rela mati dari kena bangun pagi pada hari yang sama.

Lalu hari yang baru patut disyukuri, tak gitu? Heheh.

Yep, orang macam kita, hanya harus menikmati nikmat yang ada, tidak perlu mengejar sesuatu yang tak pasti.

Bertuah orang macam kita.

Betul, derita bila terpaksa menolak cinta yang dah sah-sah takkan menjadi halal. Cinta yang kalau bernafsu besar trillion angkasa dan buat hubungan seks 20 juta kali sehari pun tidak akan menghasilkan benih.

Kui..kui..kui.

Bila ada yang datang bertamu, aku hanya harus sekadar melayan sebagai kawan, walau hati membuak nak manja-manja sikit.

Fikir balik, kalau layan hati aku dan layan hati dia, dua dua sengsara, dua dua akan timbul perkara yang lebih parah.

Cukuplah parah yang dah aku alami.

Nafsu dan emosi harus dikawal, agar ia menjadi hamba pada diri. Berlaku kejam kepada dia, supaya dia sedar siapa tuannya. Ni tidak, sesuka hati je nak muncul, sesuka hati je nak bagi tuan ni penat melayan, berair mata dan tempat-tempat lain.

Hidup ini pilihan. Ya, mungkin  aku tidak dapat memilih untuk membalas cinta dia. Si dia..atau si dia..atau aku sendiri.

Tapi pilihan aku adalah untuk menjadi tuan pada diri sendiri, iaitu hamba hanya kepada yang Esa.

Selamat pagi, selamat bekerja. Kalau mengantuk, jangan layan..bangun dan buat kerja okeh!

Tak ke mati kalau kena alami 50st date,, kesian kat perempuan ni dan kesian kat Adam Sandler. Eh..syukur kau ada harini dan esok.

Rabu, 22 Mei 2013

Andai boleh kuucap selamat tinggal penderitaan.

Lama kan, aku tak menulis. Hidup ni ada waktu ak rasa cukup dan bahagia. Amat aku syukuri dan rasa dah cukup nak jumpa tuhan. Bukan kerana rasa dah banyak amal, tapi rasa dah lebih baik dari semalam. Dan takut-takut dosa silam datang menjemput lagi.

Selalu aku berang dan radang bila kawan-kawan yang straight suruh aku cari husband.

Bila aku sering bercerita kerinduan aku pada Deanna.

Terasa betapa mereka tak fahamnya seksa yang aku tanggung. Aku minat wanita, suka wanita dan gila dengan wanita. Tapi disuruh mencari yang aku tidak minat.

Bila aku kemurungan, aku semakin mudah marah.

Ada waktu..aku seolah rasa terperangkap dengan manusia-manusia lurus yang tak faham. Yang buat aku sakit jiwa.

Tapi kata seorang rakan, orang yang berjiwa besar akan memaafkan.

Mungkin orang seperti kami memang akan terus derita. Kalau mengejar nafsu...hati tidak akan tenang. Kalau mengejar yang  cuba untuk dihalalkan akan pula bergantung digaris harapan yang lebih banyak melukakan.

Dan aku lebih suka pada wanita.
Orang macam kami mungkin memang akan terus derita.

Moga Allah beri kami kekuatan.

Rabu, 15 Mei 2013

FTM, kami dan ujian seksualiti Part 3 (Definisi HRT dan kesan)



Pada waktu Oswald memberitahuku dia akan berusaha untuk menjadi muslimah, aku tahu, dia juga cuba untuk memberi aku faham, bahawa proses dari FTM untuk kembali ke fitrah, mungkin hanya sekadar rohani, adalah sukar untuk dia mengembalikan fizikal masculine nya kepada wanita, dia juga membuka minda aku, bahawa proses yang akan dia lalui bukanlah mudah. Dia mungkin terpaksa meneruskan penggunaan hormone, kerana tanpa itu, fizikalnya akan terdedah dengan risiko-risiko yang mungkin tidak diundang.

Lalu apabila, aku meminta Oswald untuk menulis satu entry yang akan aku paparkan di blog ku,dia menulis mengenai kesan Rawatan penggantian hormon. Sebelum ini, aku ada membaca dan mendengar mengenai T, suntikan atau ambilan hormon, yang sering didambakan oleh rakan-rakan pengkid dan juga, aku, satu waktu dulu.

Artikel ini adalah untuk kita memahami kesan HRT kepada FTM, dan juga andai ada rakan-rakan yang nak mengambilnya samada secara sah atau tidak.

HRT adalah Terapi Hormon Penggantian, Hormone Replacement Therapy.

Tidak semua memilih proses transisi FTM dengan pengambilan HRT, atas beberapa sebab. Tidak seperti pengambilan estrogen oleh MTF (Transwomen), FTM sebenarnya mempunyai perubahan fizikal yang lebih ketara dari pada MTF apabila ia dikaitkan dengan pengambilan hormon.

Testosterone membuatkan badan dan perasaan anda lebih maskulin melalui:

1. mengubah pembentukan lemak dipeha,punggung, pinggang dan dada, berpindah
    kepada perut.
2. Meningkatkan pengedaran otot-otot, melebarkan bahu, dan menebalkan tangan    
    dan kaki .
3. Peningkatan otot-otot dan perubahan pergerakan lemak, akan jelas menyebabkan
    wajah kelihatan lebih bersegi.
4. Sesetengah individu boleh mengurangkan berat badan dengan lebih cepat,
    kerana otot-otot yang telah terhasil dengan mudahnya membakar lemak dengan
    banyak dan mampu mengurangkan lemak diperut.
5. Sesetengah merasa lebih kuat sebaik sahaja selepas suntikan HRT
6. Peningkatan rerambut di tubuh dan juga wajah.
7. Suara akan semakin dalam dan halkum semakin menonjol.
8. Menebalkan kulit dan membuatkan anda semakin toelran dengan udara dingin.
9. Mengubah bau badan dan lebih berpeluh apabila panas.(saya suka bau
    perempuan!)
10. HRT memungkinkan sedikit tumbesar sekiranya terjadi anda tidak matang
     dengan maksima sewaktu proses baligh.
11.HRT menghentikan kitaran haida dalam tempoh 3 bulan.
12. Nafsu seks seolah-olah semakin meningkat begitu juga dengan selera makan.
13. Clitoris mula membesar sekitar 2 ke 5 cm. Clitoris dan penis adalah bermula
      dari sel yang sama dan HRT akan menyebabkan pembesaran.
14. Lebih mudah marah dan menjadi kasar dari segi fizikal dan emosi.

Tidak ada jangkaan masa yang pasti untuk semua proses ini, tetapi ianya akan lengkap setelah 6 bulan. Ada yang memulakan HRT dengan suntikan, pil atau tampalan, bergantung kepada dos, kaedah dan juga kos. Ada yang memulakan pembedahan bahagian atas terlebih dahulu kerana berasa tidak selesa memiliki payudara tetapi mempunyai hormon lelaki.


Pembedahan atas (Top surgery: Membuang tisu payudara dan membuatkan dada lebih maskulin. Mempunyai beberapa prosedur yang bergantung pada saiz dada, ketegangan kulit dan apa yang dikehendaki (seperti parut, masa pulih dan risiko/kelebihan).

Tiga pembedahan utama:


1.       Bilateral Mastectomy or Bilateral Incision
2.       Subcutaneous Mastectomy or Keyhole
3.       Subcutaneous Mastectomy or Peri-Areolar

Hysterectomy: membuang uterus. Kebiasaannya disatukan dengan with Bilateral Salpingo-oophorectomy, iaitu membuang ovari dan salur fallopian. Ini kerana testosterone akan menghentikan kitaran haid, dikatakan berhubungkait dengan pengaktifan kanser, namun tiada kajian yang khusus. Biasanya pembedahan ini akan dicadangkan dalam tempoh 5 tahun dalam memulakan testosterone.

Pembedahan bahagian bawah (Bottom surgery): pembinaan alat kelamin lelaki. Ada dua jenis:

Metaoidioplasty atau Phalloplasty (rujuk entri sebelum). Pada masa yang sama, penyambungan (extended) urethra dilakukan agar penis dapat membuang air kecil melaluinya. Boleh juga vagina ditutup atau dibuang, sekiranya belum lagi dilakukan. Scrotum atau buah zakar silikon juga boleh dimasukkan.

Tamatlah kisah secara terperinci tentang FTM didalam blog ku.
Oswald telah membina blog nya kerana amat ingin berkongsi pengalaman hidupnya dengan pembaca, dan memberi pendedahan tentang kebenaran tentang FTM.

Disini : Between Islam and Female-To-Male Muslim

Jumaat, 10 Mei 2013

FTM, kami dan ujian seksualiti, Part 2 (terjemahan)


Oswald adalah seorang FTM yang baru menyertai group Jalan Pulang.

Oswald:

Saya menerima satu email tentang Bengkel pengurusan Jenazah. Saya banyak berfikir tentang apabila saya mati, siapa akan menguruskan saya, lelaki muslim atau wanita muslim?. Saya adalah Transmen (Female to Male) post-op.

MG: Saya  pernah menghadiri ceramah, yang memperkatakan tentang jenazah. Seorang MTF (Transwomen, Male to Female), akan diuruskan oleh lelaki muslim dan FTM diuruskan oleh wanita muslim.

Oswald: Oh, jadi bagaimana dengan muslim transgender yang mahu berkahwin? Bagaimana dengan menunaikan haji dan umrah?

MG: Perkahwinan dikalangan transgender adalah tidak sah. Kecuali FTM berkahwin dengan seorang yang memang dilahirkan sebagai lelaki. Satu fakta yang agak sedih untuk kita terima, semua ibadah mesti dijalankan mengikut jantina kita dilahirkan.

MG: Kecuali Khunsa, khunsa adalah kes yang berbeza, dimana mereka memang dilahirkan dengan dua jantina. Selalunya ia boleh dibezakan dengan adanya rahim atau kilang sperma. Jika seseorang itu boleh mempunyai sperma, sudah semestinya dia lelaki, sekiranya mempunyai rahim, sudah semestinya perempuan.

MG: Tapi ada wanita yang dilahirkan tanpa rahim. Kesimpulannya, khunsa akan disahkan oleh doktor samada seseorang itu benar-benar mempunyai dua jantina sejak dia dilahirkan. Ianya boleh ditentukan oleh hormon, struktur tulang, sperma, rahim malah kromosom. Kemudian mereka akan mengesahkan seseorang itu sebagao khunsa dan penjaga biasanya dinasihatkan untuk membuat pembedahan jantina kepada kanak-kanak itu.

Itu mengikut apa yang saya tahu dari syarie. Sekurang-kurangnya, itulah yang berlaku di Malaysia.

Pada awalnya, saya juga tertanya-tanya tentang ini, tapi didalam ceramah yang saya hadiri, fasilitator itu berkongsi dengan kami pengalamannya menguruskan jenazah MTF (wanita transgender/maknyah/transwoman). Jadi dari situ saya faham bagaimana hukum soal ibadat terhadap transgender.

Oswald: Terima kasih. Saya sebenarnya tidak berani untuk mengimpikan perkahwinan, bagaimana dengan menunaikan ibadat haji?

MG: Menunaikan haji, jika kita fikir secara rasional, dalam kad pengenalan anda adalah lelaki (Oswald adalah warganegara Singapura, mempunyai peruntukan undang-undang untuk menukar jantina, setelah pembedahan jantina dilakukan). Arab Saudi akan menerima itu. Tetapi samada ibadah itu sah atau tidak, ditakuti secara syarie ia Cuma akan sah jika ftm menunaikannya seperti muslimah.

Oswald: Pada masa kini, didalam jantina pada ID saya adalah lelaki, tetapi tidak pada sijil kelahiran.

MG: Arab Saudi akan terima, tapi..seperti saya terangkan tadi..
Oswald: Saya bersedia untuk menerima kenyataan ini. Saya tidak mahu hilan iman saya lagi.

MG: Sama seperti semua ibadah. Bagi syariah Islam, ianya akan mengikut jantina kelahiran, kecuali khunsa.

MG: Saya menyayangi kami! Dan tahu ianya tidak mudah, kawan.

Oswald: Memang  ternyata tidak mudah. Kita kembali kepada Allah seperti kita datang kesini dari Dia. Saya telah pun berbincang dengan teman saya tentang ini.

MG: Kerana itu saya menyayangi kamu! Sayang kerana Allah, semua kita boleh kembali pada Allah dan sesetengah kita melalui jalan yang sukar, tetapi Allah tahu dan kira setiapnya. Makin susah perjalanan itu, makin tinggi darjat iman seseorang itu.

Hidup ni tiada apa...redha Allah adalah amat sesuatu.

Oswald: Terima kasih kerana menyayangi saya, kawan. (terharu). Saya menghargai kebebasan dan pilihan yang Allah beri. Ya, hidup hanya sementara. Saya amat gembira menyertai group ini sejak jumaat lepas.

MG: Inshaallah. Moga Allah merahmati kita, moga kita kembali pada Allah dengan redhaNya, dan moga semua kita berjumpa disyurga.amin.

Mesejnya kepada ku:
Di masa hadapan, saya akan bersedia untuk menunaikan haji dan pergi kesana sebagai wanita. Selepas pulang, saya akan terus menjadi wanita, hingga akhir hayat.

Note:
Definisi ’pre-op’, post-op dan full op FTM:-
Pre-op: Tanpa pembedahan jantina. Hanya menggunakan suntikan hormon terapi (HRT).

Post-op: Telah menjalani pembedahan jantina(SRS): bahagian atas dan juga hysterectomy (membuang rahim). Terus menggunakan suntikan hormon (HRT).

Full –op: Telah menjalani pembedahan jantina (SRS): Pembedahan penis mengikut beberapa kaedah yang dipilih- phalloplasty (mengambil kulit lengan atau peha dan menstruktur zakar dan penis) ataupun Metoidioplasty (mengubah struktur clitorist, tanpa membentuk zakar). Meneruskan suntikan hormon.

Proses detransisi bukanlah mudah dan hampir mustahil, kerana Oswald telah pun lama mengambil suntikan hormon, dan telah menjalani pembendahan Post-op. Dan dia memerlukan kestabilan estrogenes untuk struktur tulang apabila telah tiada lagi rahim dan ovari.

Apapun, dunia hanyalah sementara. Siapa dan apa rupa kita dihadapan manusia, selagi perintah Allah kita turuti..kita hanya hamba Allah..dan Allah lah yang maha mengetahui niat dan usaha hambaNya.

Entry rujukan: apa itu pengkid dan FTM
Entry Part 1: respond seorang FTM.

Catatan dari Oswald: Between Islam and FTM 



Selasa, 7 Mei 2013

FTM,kami dan ujian seksualiti. Part 2

Ian Harvie, antara 10 orang transmen yang terkenal didunia. Sumber.

Entri ini adalah susulan dari entry respond seorang FTM di blog ini.
Sesungguhnya, aku tidak sabar untuk berkongsi dialog antara aku dan seorang rakan baru di Jalan Pulang.

Aku amat ingin memperkenalkan Oswald Orange, dimana aku amat tersentuh dengan dia yang amat cenderung untuk pulang ke fitrah. Dan, kawan, jalan yang telah dia lalui dan akan lalui bukanlah jalan yang mudah.

Dia memulakan post tentang beberapa hukum yang bersangkutan dengan FTM (Female to Male) di group Jalan Pulang. Buat pengetahuan kalian, aku telah meminta izin dia untuk meletakkan seluruh perbincangan kami, juga diizinkan menggunakan nama FB nya.

Jawapan-jawapan aku kepada Oswald hanyalah dengan sedikit ilmu yang aku dapat dari pembacaan dan ceramah, mungkin ada salah silap, bolehlah membetulkan aku diruang komen.

Oswald Orange:
I received email about the Islamic class on Jenazah Course / Islamic Funeral & Death Rites Course. I had been wondering about when I die, who performs on me - Muslim or Muslimah? I am post-op ( top and hysto surgeries, full surgery) FTM?
MG DA: I attended a talk about jenazah. A mtf will muslim, ftm will be muslimah.
Oswald Orange: I see. How about transgender muslin getting married?
Oswald Orange: How about performing haji and umrah?

MG DA: Married among transgender is not validate. Unless a ftm married to a guy, I mean biologicaly a guy. Oswald Orange, a sad fact all ibadah will be perform according to our biological gender.

MG DA: Unless khunsa, khunsa is a different case which they are really born with two genitals. Ands its define by sperm and womb. If tht person can hv sperm..definitely a guy. If tht person born with a womb, definitely a woman. If I not mistaken.

MG DA: But some woman born without womb. Conclusion..khunsa, the doctor will validate the person that he or she has 2 genitals..since they are born. Regarding their hormone, bone structure, sperm, worm and even chromosome. Then they will validate as khunsa and the parents will be advice to make gender surgery to their kid.

Thats what I know from syarie.

At least that what happen in malaysia.

At first I also wonder, but in that talk that I attended, the fasilitator really share his experiece handle a transwoman jenazah. So then I understand the syarie rules in ibadah about transgender.

Oswald Orange: Thanks for sharing this with me for the best understanding. Actually, I cannot dare to dream of getting married. how about performing haji?

MG DA: Oswald Orange, performing hajj..if we think rationally in your cert is male, right. And I think arab saudi will accept that. But whether the ibadah valid or not, i am afraid its only valid if a ftm perform as muslimah.

Oswald Orange: My current IC gender is legally male. But not my birth certificate.

MG DA: Arab saudi will accept IC. But as I said..
Oswald Orange: I am willing to accept these facts. I don't wish to lose my iman again. 

MG DA: It same as all ibadah, Oswald Orange. For islam syarie its according the gender that we born, unless khunsa.

MG DA: Oswald Orange, I love you buddy!. And I know its not easy.

Oswald Orange: It is obviously not easy. We return back to Allah as we came here from Him. I already talked to my partner about this issue.

MG DA: That's why I love you Oswald Orange. Love because of Allah, all of us can return back to Allah, and some of us have to been trough a really difficult path, but Allah counts every single of it. The tougher the path the higher level of iman that person will get.

Life is nothing ...Allah redha is really something.
(Tears).

Oswald: Orange Thank you for loving me, my buddy. (Touched). I appreciate Allah for giving freedom and choices. Yes, life here is only temporary. I am really glad to be member of this group since last Friday.

MG DA: Inshaallah Oswald Orange, may Allah bless all of us, may we return to Allah with His redha and may all of us meet together in jannah.amin

Mesejnya kepadaku:

In near future, I am ready for haji and go there as a woman. After return, I continue being a woman till my death.

Impian Oswald adalah ingin menunaikan haji, dan hidup sebagai muslimah, beliau akan berusaha untuk menukar kembali dokumentasi dirinya. Ya Allah, dia pulang kembali semata-mata kerana Allah. Indahnya perjuangan yang hanya Kerana Allah. Dan tiada siapa yang dapat menyangkal, jalannya bukanlah mudah. Beliau telah mula solat, dan katanya padaku, akan membeli telekung.

Sedikit info:

Definition of pre-op, post-op and full-op FTM:-
Pre-op: without SRS surgery. Continue male hormones replacement therapy (HRT)injection.
Post-op: SRS surgery: top and hysterectomy surgeries done. Continue male hormones replacement therapy (HRT)injection.
Full-op: SRS surgery: penile surgery methods of your choice – phalloplasty (long length) and metoidioplasty (short length with skin balls). Continue male hormones replacement therapy (HRT)injection.

Perlukah entry ini diterjemahkan sepenuhnya ke dalam Bahasa Melayu?
Perkenalan aku dan Oswald membuka mata padaku tentang betapa ujian yang aku lalui, tiada apalah sangat.

Part 1.

Sabtu, 4 Mei 2013

FTM,kami dan ujian seksualiti. Part 1.

Minggu lepas, group Jalan Pulang telah disertai beberapa orang FTM, transgender female to male. Kerana itu aku telah repost article aku tentang pandangan aku dan apa yang aku fahami tentang FTM.



Lalu group kami mula membincangkan secara agak terbuka tentang FTM. Dan dalam masa yang sama, dua hari lepas, aku menerima komen di entry :Kau Gay dalam diri.

Untuk itu aku paparkan respond anonymous tersebut, tanpa edit.

I already transform my body , and I never ever regretting it .. Dah hampir 2tahun sy hidup sebagai lelaki , dan I do enjoy it alot .. This is my story , bukan utk djadikan pemakin 
semangat atau jalan utk pengkid2 lain .. 

Pgl sj sy qie , umur 35 asal dr johor . Dari kcil , mmg sy rasa lain sungghh dgn diri sy ni .kenapa sy kena brmbot pnjg , hri raya kne pki bju kurung ? dan mcm2 lg bemain di fikiran ..sy sukakan perempuan dr umur sy 9thun lg .. She was my childhood friend . Dipendekkan cerita , sy berubah menjadi pengkid since sy berumur 12 thun ..I start binding my breast ..Sakit , sgt sakit .. Lgpulak masatu xwujud lg proper binder , so I use bandage , rollover my chest .. Tp hidup sy mmg xpnh aman .. I been questioning all day all years .. Dan paling teruk , sy xhabis2 memaki allah .. Its true , Its all true ..

Sy terlalu bencikan diri sendiri .. You know , this dysphoria getting worst until sy jadik manusia yg sgt2 anti-social .. Yelah , bekawan dgn org sejantina , some of them mcm2 takot2 nk berkawan .. Takut sy sukakn diorg agaknye .. Kwn dgn lelaki pulak , sy rasa sy xsetaraf , yelah sy rasa sy cuma seorg manusia fake .. Pelik .. Nk berkawan dgn manusia2 pengkid , lglah sy malu .. Yelah , manusia hina , bile berkumpul rmai2 , byk mata memandg .. Lg lah terasa sy ni pelik .. So , bila sy berumur 15 , sy stop berkwn dgn sesiapa pn .. That time , sy terfikir kalau sy sendiri pelik dgn diri sendiri , apatah lg org lain ..

Mak n abah sy , xdelah menghalang , xpulak menggalakkan sy jdk mcm ni .. Tp mcm mana pn ble umur dh menginjak , ad jugkla mereka berbunyi .. And that hurt me alot .. Sy terlalu sygkn mak abh sy , dn bila ayat " abah kecewa kau potong rmbot mcm tu " , sy btol2 kecewa .. Sy tak berkwn , xmerayau , xhisap dadah , xminum arak , bila bapak sy kata mcm tu , sy btol2 kecewa .. Sbb , he never said like that to my brother masa abg balik dr berjudi .. Heh , he never said he kecewa bila abg nk gadai kereta abah sbb xdpt baya hutang judi dia yg setakat 500 .. You know , dibandingkn dgn abg yg nk jual kereta abh sbb hutg judi , dgn sy yg cuma cukur sikit rmbot sy , abh lg kecewa dgn sy .. Waktu tu umur sy 19 , so sy pack baju , and sy terus keluar rumah ..

That time was really hard .. Sy berjalan tanpa henti .. Sy takde kwn utk dihubungi .. I got nothing .. Duit pada sy waktu tu cuma ad RM 90 .. 2 hari sy melilau takde tujuan .. Sampaila sy junpa flyers ejen kerja di Singpore .. Dipendekkan cerita , sy terus menetap di sini .. 

Walau umur dah berganjak , sy msih lg sy .. xboleh nk diubah ..puas dah dahi ni besujud , mtk petunjuk Allah , masih xde jawapan .. Hinggalah 2thun lepas , sy berkenalan dgn seorg aktivis hak asasi .. Dia org 1st yg sy luahkn isi hati , curahkn semua benda yg sy simpn dn pendam .. Alhamdullilah , jalan terbuka luas 
.. Sy terus ambil suntikan hormon 3mgu sekali , buat penukaran nama and everything .. She collected money for me to perform my post op surgery ..

I done .. Im much more happier now .. This 2 years of mine was the greatest .. I enjoyed every second of the time and I do make alot of friends too ..33 thun sy hdup dlm kesedihan , kesakitan , dn sy xpernah menyesal walau sesaat buat kputusan mcm ni .. 


Respond kedua dari anonymous yang sama..

agama ?? Sy masih lg seorg Islam .. Biarlah apa org nk kata , sy masih lg salah seorg dr berjuta hamba2nya yg pelik .. Sy masih lg menghadap arah kiblat yg sama .. Sy masih lg membaca alquran yg sama .. Walaupun teman hdup sy sarankn utk sy convert ke agamanya supaya kami boleh berkawin , akal dn hati sy masih lg menghalang .. Semoga sy terus teguh dn diterima allah .. Doakan sy kwn ..

Tujuan sy menulis , bukan utk dhamburkan hinaan , diberi nasihat .. bukan bongkak , tp percayalah sy dah terima lebih dr nasihat , lebih dr ayat .. Alquran dah sy tilik , berwirid , berzikir , semua sy dah lakukan .. 

Tujuan sy cuma satu .. Semua org bakal mempunyai zuriat .. Didiklah , sokonglah , jagalah hati anak .fikirlah yg terbaik , jgn diabaikan perasaan mereka .. Jgn biarkan kaki mereka melangkah ke tapak yg sy pijak sekarang 

Percayalah , perit dimaki hamun , dipandg hina org , tak sesakit disindir Ibu bapa sendiri .. Tak seteruk perasaan bila dah kecewakn ibu bapa kita .. 

And to all haters out there , you do hve a good intention but low of manners .. We don't need the bad word , all we need is time .. Nak teruskan juga memaki golongn pondan , pengkid , gay , lesbian ?? Teruskanlah .. Tp tolonglah sematkan dekat akal tu , we were born like this .. Siapa je nk hidup dlm celaan manusia / malaikat atau allah ?? Kamu nak ke hidup mcm tu ?? 

And never ask a fool question .. " kenpa dah lahir2 perempuan , tbe2 nk jadik lelaki ?" , " apa perasaan jadik mcm ni " and so on .. 

Katakanlag kamu sekarang seorg lelaki , mencintai seorg perempuan , tba2 sy suruh kamu jdk wanita .. Paksa dn terus paksa .. Kamu suka ke ?? Suka ke klau sy paksa kamu jadik perempuan dn kalau kamu tknk , sy maki dan hina ?? 

Thats all I got .. :) have a good day everyone . 



Namun didalam Jalan Pulang ada seseorang yang buat aku kagum, masa yang sama bersyukur kerana bertemu dengan dia di dalam group.

Kami berbincang mengenai hukum-hukum syarie terhadap FTM.



Oswald Orange
I received email about the Islamic class on Jenazah Course / Islamic Funeral & Death Rites Course. I had been wondering about when I die, who performs on me - Muslim or Muslimah? I am post-op ( top and hysto surgeries, full surgery) FTM?

lihat entry seterusnya...(panjang sangat kan, mana pernah entry aku panjang-panjang, jadi, hadam dulu,ya)

ps: buat anonymous, saya faham peritnya, walau bukan keseluruhannya, ya, saya doakan pengakhiran yang baik buat kamu dan semua.amin yarabbalalamin.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...