Halaman

Sabtu, 23 Oktober 2010

Aku pejuang..


Tahun 2010, adalah tahun yang ajaib bagi aku. Tahun yang perit pun ya juga. Aku putus kasih sebanyak empat kali, dengan orang yang berlainan. Nak kata aku yang bodoh atau aku yang bernasib malang, tak adil, sebab manalah aku tahu bila aku putus yang ni, yang lain pun akan putus jugak. Hidup ni memang suratan dan kebetulan.

Kebetulan aku terjatuh hati dengan dia, tapi aku rasa tiada masa depan, lepas tu aku jatuh hati pula dengan seorang lagi, rupa-rupanya aku bergantung pada dahan yang rapuh, dan lepas tu aku jatuh hati pula dengan orang lain, tapi ada sebab menyebabkan aku tak boleh teruskan, dan kemudiannya yang akhir..ni entahlah, aku tak tahu.

Empat kali dalam setahun, mungkin akan ada orang kata aku patut mandi bunga, mungkin ada orang kata aku 'loser', tapi ah..peduli apa aku, hidup ni bukan aku yang takdirkan, kadang-kadang bagai nak rak merancang, tapi tuhan tunda, tapi tuhan tak izin, jadi, aku cuma hamba Tuhan. Apalah yang mampu aku buat.

Jadi, kata tuhan, manusia dilahir sebagai khalifah, maksudnya pemimpin, pemimpin kena berjuang, berjuang untuk hidup sendiri.


Walau macamana sedih pun, walau manacaman palat pun hidup ni, esok masih ada, esok masih ada matahari. Dan, yang penting, aku ada tuhan! Syukurlah aku masih boleh melafaz dua kalimah syahadah, dan syukur juga aku masih mengaku yang aku beragama Islam. Ada kawan-kawan, dah tak mengaku Allah itu tuhan dan Islam agamanya, disebabkan sedihnya dia dan kecewanya dia pada hidup ni.

Tuhan!!! Aku masih ada Engkau, Ya Rabb!!

Sabtu, 9 Oktober 2010

Majlis perkahwinan adam dan hawa

Yang halal ni susah betul nak cari kan. Aku baru balik dari kenduri kahwin. Tanya member aku tu berapa habis, dia kata lebih kurang 20k, giler. Dengan DeeJay la dengan pengantin perempuan pakai dan tukar baju 4-5 kali mahunya tak habis ribu-ribu. Kalau kau kaya, dan sebulan gaji 10 ribu tak kisah ler, tapi ni gaji bersih tinggal rm1000, apa macam nak kahwin? Akhirnya pinjam bank, sampai 10 tahun, anak dan sekolah kau masih berhutang. Pagi ni depan rumah aku ada rumah kena simbah cat merah, kerja Ah long lah tu.

Lepas tu kerana nak kumpul duit, kau dating hari-hari pegang tangan, pegang pinggul, pegang dada..pegang rambut, kau tak malu? Tapi majlis kahwin sederhana kau malu. Baguslah Meleis.

Nak yang halal ni memang susah kan?

Nak haram senang je.

Tiap-tiap hari boleh kahwin, nikah nya 2-3 tahun lagi la, nak kumpul rm50k buat kenduri kahwin semeriah mungkin, tu pun kalau tak luak lah, tu pun kalau tak termenggandung lah.

Yang lelaki, nak jaga ego, yang perempuan nak pakai cantik-cantik sangat nak glamour. Lepas tu, kahwin 3 bulan cerai..sebab dah takder duit nak lansung kehidupan.

Aku cakap dah, kenduri doa selamat pun jadilah, hantaran senaskah alquran ..nikah, susah sangat ke nak halal?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...