Halaman

Isnin, 27 September 2010

Kenyataan buat sebuah kehidupan

Catatan pada 13 Ogos 2010

Tuhan..delusikah itu?

Sehari dua ni aku berfikir sesuatu. Aku menerima tentang sementaranya hidup ini, mati itu pasti. Namun kemana semuanya setelah mati?

Macbeth:To-morrow, and to-morrow, and to-morrow,Creeps in this petty pace from day to day,To the last syllable of recorded time;And all our yesterdays have lighted foolsThe way to dusty death. Out, out, brief candle!Life's but a walking shadow, a poor player,That struts and frets his hour upon the stage,And then is heard no more. It is a taleTold by an idiot, full of sound and fury,Signifying nothing.

Adakah benar selepas kematian itu adalah kosong? sirna? nill? Kalau hanya itulah kehidupan yang sekadar berakhir dengan kematian, maka sia-sialah segalanya, malah tidak perlu dilahirkan pun manusia ini. Dan kalau adanya kehidupan setelah kematian iaitu dialam barzakh, maka Islam itu benar, dan tuhan itu benar. Maka beragama itu adalah naluri sejati manusia. Tanpa agama, hidup ini sekadar berakhir dengan kematian. Kenapa susah berjuang dalam satu kehidupan kalau sekadar hanya bertitik noktahkan kematian. Pendapat atheis mengatakan hidup ini hanya satu amali sains, jadi apa penerangan sains tentang roh manusia? Roh manusia itu wujud, jika tidak semua manusia itu sekadar zombie, sekadar bernadi dan berotak tapi tidak tahu tentang rasa sayang dan cinta. Lantas siapa yang memastikan bumi tetap dipaksinya?

Pasti ada sesuatu..pasti ada sesuatu..pasti wujudnya tuhan. Pasti wujudnya pencipta, yang maha besar. Yang hanya satu, yang tidak beranak apatah lagi diperanakkan. Pasti ianya amat agung dan tidak memerlukan perantaraan. Tidak memerlukan berhala untuk diwakili.

Agama terbaik ialah Islam. Yang menerangkan terperinci kehidupan selepas kematian. Dan kehidupan itu kekal. tidak lagi ada kematian. Islam mengatakan, mati itu hanya sekali. Dan selepas ini akan dibentangkan beberapa kehidupan lagi, alam barzakh dan alam akhirat. Tiada agama yang menerangkan dengan terperinci tentang ni. Jangan sebut tentang kelahiran semula, ia akan menjadikan kehidupan ini sekadar lawak jenaka.

Jadi Islam itu benar? Lantas segala hukumnya benar? Dan Islam menyebut tuhan yang mencipta segalanya adalah Allah. Dan quran itu benar? Takkan mungkin Muhammad seorang manusia itu dapat menghasilkan quran. Mustahil!! Kerana Quran itu terlalu indah dan terlalu ajaib isinya, ia menerangkan segala misteri kehidupan, takkan mungkin dihasilkan oleh manusia..walau seagung mana pun dia!

Diakhirat kelak, kehidupan itu digambarkan sebagai kuda yang gagah dan tegap yang berada antara kehidupan dunia dan akhirat, sementara 'mati' itu pula hanyalah sekadar kambing hitam yang gemuk yang hanya menunggu untuk disembelih, kambing itu akan mati dan tiada lagi, tetapi kuda itu tetap gagah berdiri dengan empat kakinya. Saat itu golongan kafir akan resah dan tergamam, kerana kematian telah tiada, walau seteruk mana pun neraka, mati itu tiada, mereka tidak akan mati, mereka akan tetap diseksa. Seperti juga penghuni syurga bersyukur kerana mereka akan tetap hidup selama-lamanya disyurga dengan rahmat ALLAH.

Akhirat itu wujud sebagaimana mati itu pasti.Allah itu wujud sebagaimana rasionalnya wujudnya alam ini, dunia ini tidak terjadi sendirinya dengan segala zarah dan habuk, pasti ada sesuatu yang penciptanya. Pencipta itu adalah sesuatu yang amat agung, yang tidak mati, yang tidak dirperanakkan atau beranak, dan ia tidak perlu diwakili. Itulah Allah!!

Wahai aku, terimalah kebenaran itu. Islam itu benar dan mati itu pasti. Dan Allah itulah yang Maha Besar pencipta seluruh alam, dan Nabi Muhammad itu adlah pesuruh Allah!

Asyhaudu Allah illahillallah, muhammadur rasullulah!

ya, kenyataan ini pahit kerana, BENAR! HIDUP INI SEMENTARA! MATI ITU PASTI! DAN SYURGA ITU KEKAL!

Ahad, 26 September 2010

Magika (2010)



Akhirnya ada juga penggiat filem yang boleh dibanggakan di Malaysia. KRU!

Filem ni amat menghiburkan, dengan telatah watak-watak deongeng didalam filem ini. Aku rasa yang paling kelakar adalah pak pandir dan juga geng hang tuah, ya dan juga gelagat Awang pulang ke dayang. Cuma aku rasa agak tak selesa dengan beberapa skrip yang lawaknya berunsur double meaning. Filem tontonan satu keluarga tak perlu itu semua. Unsur ini ada pada watak 'orang minyak' dan juga 'pak pandir', kepada penggiat filem, sila jangan letak unsur erotik pada filem sebegini, lawak lucah bukan lawak bagi sebahagian penonton kita.

Cara Pak Pandir meraba peha Ayu dan muka gatal Pak Pandir buat aku ras kurang senang. Ini kah yang kalian nak suruh kanak-kanak lihat?

Dan aku terasa juga samada filem ini ingin menyampaikan secara sindiran atau pun sebenarnya ada kaitan lain, tentang anjing yang mengejar. Mungkin mereka ingin kaitkan dengan dunia luar yang baya Ayu dan Malik sedang bersama misi mencari menggunakan anjing K-9, atau juga sengaja menyentuh sensitiviti orang melayu yang super sensitif bila disebut tentang anjing.

Tapi secara keseluruhan filem ini, aku rasa puas hati, KRU dah memang matang, cuma jalan cerita tidak sempurna macam filem-filem yang memang dari hasil penerbit yang tersohor.

Babak akhir bila Ayu merindui Badang, amat indah bagi aku. Cinta dari dua alam yang berbeza, rindu yang tiada penghujung.

Muzikal, aku tahu KRU dah lama nak buat filem muzikal, dan kali ni mereka agak berjaya, cuma mood belum begitu cantik macam filem-filem muzikal yang memang dah sempurna, contoh..Kuch-kuch hota hai.lol.

Ada aku kisah kau melayu?

Aku paling sensitif bab perkauman, tak tahu kenapa. Aku rasa nak lempang je kalau orang yang bercakap mula menggunakan sentimen ini. Dan bangga dengan kaum dan keturunan adalah salah satu penyakit masyarakat kita. Peduli apa kau bangsa banjar atau syeikh syarifah. Kau kentut bukan keluar bunga pun.

Dekat akhirat nanti tuhan tak tanya kau bangsa apa la, nak masuk pagar neraka dengan syurga tu agama yang pakai, tuhan apa yang kau sembah yang akan ditanya. Jadi kalau aku dilahirkan sebagai apa pun didunia ini. Malah kau boleh bising ke kalau kau dilahirkan sebagai anak luar nikah pun? Dan orang-orang yang mencaci anak luar nikah, kalian tunggulah dan jagalah keturunan kalian. Aku selalu percaya, apa yang kau buat mesti dapat balasan, harini kau caci anak luar nikah, esok lusa ..kau faham-fahamlah..tak dari kau akan dari keturunan kau pula. Kutuklah kelakuan zina itu, tapi bukan anak hasil zina itu, malah penzina itupun tidak wajar kalian kutuk, sebab kalau kalian diletakkan disituasi mereka, belum tentu kalian juga tidak berzina. Orang yang berdosa bila bertaubat, taubat mereka tu mampu mengalihkan sebuah gunung!

Aihhh..lari tajuk pulak. Ni dah entry aku ke berapa tah pasal zina. Selagi saraf ni masih berfungsi, adalah ingatan tu.

Dah, peduli apa kau melayu, hari-hari kau buat dosa gak, yang penting tu, kau mati nanti kau boleh ucap kalimah tak.

Jumaat, 24 September 2010

Dadah terlarang


Aku rasa blog aku serius sangat, I mean literally serius, taklah serius macam obefiend yang serius menghiburkan. Tapi serius macam berkhutbah. Aku sedar bukan tak sedar, tapi blog ni sebenarnya cerita tentang apa yang aku fikir, dan selalunya aku tulis sebagai peringatan buat aku.

Tajuk kalini dadah terlarang, lagi serius maut. Tapi aku nak luah apa yang aku fikir. Bagi aku dadah yang paling tegar bukannya DADAH, tapi DADA, hahaha. Sebenarnya aku nak maksudkan seks. Ye S.E.K.S atau bahasa penjajahnya S.E.X yang diluar nikah, atau secara terusnya islah zina.

Zina itu nikmat dunia yang terlarang. Bila sekali kau dah merasa, kau akan gian, dan selalu berfikir pasal benda ni, dua puluh empat jam. Dalam jaga dan juga dalam mimpi, kau akan fikir benda ni. Dalam jaga kau boleh kawal lagi, bila dalam tidur memang punah, dah tak boleh kawal, faham-fahamlah apa yang terjadi bila kau bangun.

Kau ingat semua orang yang pernah berzina tu gembira? Gembira pernah berzina, dah rasa nikmat dunia yang terlarang, yang haram. Tidak kawan. Ada antaranya yang derita, siang malam merintih, minta otak ni lupakan perkara tu, kalau boleh minta otak ni berhenti, memang dah minta dah. Semua benda didepan mata boleh mengingatkan kami kepada dadah ni.  Dan kalau tutup mata pula ada saja dalam fikiran.

Sebab tu, hukum kepada zina adalah rejam bagi yang dah berkahwin, dan sebat 100 kali bagi yang belum berkahwin. Ya, tuhan. Kerana dengan hukuman tu, dosa penzina itu tadi telah tertebus dan mereka menjadi suci lagi bersih dari dosa tersebut, dan juga menghapuskan derita hati si penzina. Dan andai si penzina menemui ajal tatkala mendapat hukuman tersebut (aku masih tak pasti kalau hukum 100 kali sebat akan hidup, tapi aku rasa 100 kali sebat ikut hudud yang sebenar, boleh je hidup.(rujuk sini). Dan yang dihukum rejam tu memang pasti menemui maut, sesungguhnya aku yakin pasti ada yang direjam tu amat bersyukur hukuman itu dikenakan.

Yang berzina, akan rasa nak berzina lagi..akan teringat nikmatnya, tapi...dalam masa yang sama..terfikir dosa yang dah bertampuk dalam kitab amalan.

Boleh gila beb, bangun pagi fikir..nak tidur fikir..dan masa tidur pun mimpi. Goshhh...kenapa hudud tak dijalan kan di Malaysia?

Selasa, 21 September 2010

Jemari


Dulu cikgu aku pernah berpesan..Buatyang terbaik dengan apa yang tuhan anugerahkan kita. Dan terimalah kelemahan orang lain kerana kelemahan itu juga anugerah tuhan buat hambanya. Setiap manusia normal dianugerahkan jari jemari untuk melengkapkan fizikal, dan setiap jemari yang berlainan ukurannya ini punya fungsi yang berbeza, dan fungsi-fungsinya itu melengkapkan fungsi kesemua jemari.

Ibu jari paling pendek, namun ia paling penting fungsinya.

Begitulah kehidupan. Setiap kita ada kelebihan..dan setiap pekerjaan yang halal itu juga ada fungsinya. Teringat aku kata-kata dari seorang pakai motivasi H.M Tuah Iskandar, setiap manusia ada fungsi kejadiannya, kerana setiap perkara, makhluk yang Allah jadikan mesti ada sebab dan hikmahnya. Seorang pencuri wujud untuk mengfungsikan pekerjaan seorang polis, begitu juga seorang pengemis lahir kerana mahu menguis sifat dermawan manusia.

Kau dilahirkan untuk jadi sahabat aku, untuk jadi tempat aku berbicara, dan aku dilahirkan, untuk menjadi sahabat kepada seorang teman.

Seorang kawan yang tidak sama pekerjaan denganmu, yang hidupnya berlainan latar denganmu, menjadi pelengkap untuk kamu. Supaya kau hargai kehidupan mu. Seorang rakan yang fikrahnya berlainan dengan mu, yang mengetahui semua jenis air setan di bar sedang kau naif dengan tempat-tempat itu, membuat kau bersyukur dengan hidayah yang tuhan beri. Dia juga pelengkap kau, kawan.

Aku pernah hadir disatu majlis ilmu, dimana kebanyakan ahlinya lahir dari keluarga-keluarga yang punya latar belakang agama yang kuat, yang telah lama berakar dan mereka sekadar menterjemah hasil tarbiyah yang diserap oleh ibu-bapa mereka. Mereka ini tidak faham kenapa bohsia, gay dan segala gejala hedonisme diagungkan oleh seglongan yang lain. Kerana hidup mereka bersih, lantas mereka tidak tahu betapa deritanya jiwa yang melalui jalan yang mereka katakan kotor dan hina itu.

Seorang rakan sibuk dengan hujah dan bangga dengan ilmu yang dimiliki, sedangkan memberi kefahaman kepada orang tidak berilmu itulah menterjemah amalan ilmunya.

Aku? aku cuma penulis yang lelah dengan dunia diluar kadangkala.

Ahad, 19 September 2010

Cahaya Hati-Opick


Allah Engkau Dekat
Penuh Kasih Sayang
Takkan Pernah Engkau
Biarkan Hamba Mu Menangis
Karna Kemurahan Mu
Karna Kasih Sayang Mu
Hanya Bila Diri Mu
Ingin Nyatakan Cinta
Pada Jiwa Jiwa Yang Rela
Dia Kekasih Mu
Kau Yang Selalu Terjaga
Yang Memberi Segala
Allah Rohman Allah Rohim
Allahu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Allah Rohman Allah Rohim
Allahu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Di Setiap Nafas Di Segala Waktu
Semua Bersujud Memuji Memuja Asthma Mu
Kau Yang Selalu Terjaga
Yang Memberi Segala
Setiap Makhluk Bergantung Padamu
dan Bersujud Semesta Untuk Mu
Setiap Wajah Mendamba Cinta Mu Cahaya Mu

Sabtu, 18 September 2010

Bila nak have sex dan selepas have sex

Maksud aku bila kau nak have sex tanoa nikah la, senang cakap bila kau nak berzina. Ini pesanan untuk aku juga.

Pertama bila rasa dah susah nak kawal diri, pertama sekali fikir mak bapak, kalau tak fikir tuhan. Adeh, aku rasa tak jalan ni. Bila nak berzina mana ada fikir-fikir dah, akan terfikir nikmat saja. Yela, yang terlarang tu godaan, sebab nikmat dia macam 7 petala langit.

Memanglah puas aku mengamuk ke apa ke, cakap bangang betul bebudak ni tak tahu nak pergi beli kondom, tapi fikir-fikir kadang-kadang benda ni memanglah tak boleh jangka. Yelah, bilah dak asyik berdua saja, berkepit, mana nak ingat dunia, dunia ni ana yang punya.

Macamnilah. Bila kau dah berzina, boleh tak kau pergi telefon talian nur 15999, kau pergi kat pusat perlindungan. Tolong!!

Tolonglah jangan buang anak tu, tolonglah jangan jadi pembunuh.TOLONG okay. Tolong berhenti benda ni.

Jumaat, 17 September 2010

Mahmoud Ahmadinejad- Presiden Iran


Akan lahir tak PM Malaysia yang sebegini? Mungkin masa tu baru aku mula mengundi.

Khamis, 16 September 2010

Melayu bodoh, cina makan babi, india penipu.


Semalam aku buka facebook ada tag dekat Ali Rustam pasal kes peguam yang terlibat dalam pembunuhan Susilowati. Komen-komen tentang peguam yang berbangsa India tu memang panas.


Kerana peguam ini berbangsa India lalu komen semua macam dah tiada tamadun. Okay, kalian mungkin akan kata, alah..kalau orang melayu pun , bangsa lain akan kutuk lagi teruk. Lantas itukah lesen besar kalian untuk ikut sama mengutuk? Kutuk perbuatan jahat itu adalah sesuatu yang benar, tapi bila kaliam kutuk bangsa si pelaku tersebut, nampak sangat kurangnya nilai moral kalian.

Eh, aku dah penat lah dengan sikap perkauman ni. Kalian yang beragama Islam dan majoritinya berbangsa melayu, kena hentikan dahulu benda ni, kalau kalian tu beragama Islam. Sebab kenapa? sebab Rasuullah yang menjadi junjungan kita tu dah ajar akhlak dengan orang yang bukan Islam. Orang Islam harus beri contoh terbaik, ini peringatan buat aku juga.

Kalian sedap-sedap kutuk India..cina, apa kalian tak pernah pergi Hospital dan dirawat oleh orang bangsa bukan melayu ke? apa kalian pergi sekolah semua cikgu tu bangsa melayu ke? tak pernah ada bangsa lain yang bersikap baik dengan kalian? Kalian persendakan bangsa dan kejadian mereka, apa bangsa kalian dan kejadian kalian tu baik sangat? Cuma iman saja menjadi perbandingan.

Dan pedulikanlah bangsa atau orang agama lain mengutuk kalian. Sebab kalian dah diberi nikmat iman, kalian ni khalifah, kalian harus jadi lebih baik dari mereka!

Hentilah!

Rabu, 15 September 2010

Perpisahan yang panjang

Perpisahan yang panjang ialah apabila perginya insan yang itu ke alam lain...

Selasa, 7 September 2010

Qadar


Jika malam ini malam lailatul qadar, malam inilah dimana tuhan menulis Qadar kita, ketentuan kita. Perancangan tuhan adalah yang paling lengkap dan paling sempurna. Pernah tuhan berfirman:-

"Jika tidak mahu menerima takdirku, carilah tuhan yang lain"

Keras kan? Sebab Allah nak ingatkan yang kita ni hamba je. Kita datang didunia ni tanpa apa, kosong dada kosong segalanya, tapi bawa pulang menemui tuhan dengan pahala dan dosa.,

Ah, malas pula aku sebab blog ni dah berbaur ceramah agama pula.

Aku pernah mengalami saat yang buruk, saat aku fikir tuhan tu dah benci pada aku, dah tak mahu melihat aku, lalu aku lakukan segala yang haram, tapi dalam hati aku merintih, tuhan, adakah aku akan mati dalam keadaan begini? Dan kemudiannya tuhan keluarkan aku dari lembah tu, saat hati aku dah pecah kerana kecewa. Tapi tuhan ada perancangannya.

Kadangkala tuhan beri kita keliru, sampai kita merintih minta petunjuk, dan kadangkala bantuan tuhan tu amat lambat sekali, hampir kita dah putus asa, tapi kita merintih lagi, sebab kita percaya, tiada siapa yang Maha Kuasa selain Dia. Dan kemudian tuhan kabulkan doa kita, entah 5 atau 6 tahun kemudiannya, mungkin kita dah lupa pun dengan permohonan kita, mungkin kita dah puas merajuk, dah membentak-bentak, malah mungkin dah terpesong hati pula. Saat tu tuhan makbulkan doa kita, umpama kita dah hilang kad pengenalan, dah kena tangkap polis dan disangkakan pendatang asing, dah kena masuk lokap, atau mungkin dah hampir dihantar ke tempat tahanan sementara, tiba-tiba, polis kita mereka dah jumpa kad pengenalan kita. kita bebas! Kita bebas, kita boleh telefon mak ayah, kita boleh pergi toilet bersih, kita boleh tidur atas tilam empuk dan paling best, kita boleh melayari facebook kembali.

Rasa bebas seolah bertemu barang hilang yang paling kita cari. Masa tu kita akan rasa bahagia, semua air mata seolah tak pernah wujud, semua derita seolah luput.

Allah nak beri kita kegembiraan itu!

Dan Allah nak kita selalu meminta pada Dia. Allah tak pernah jemu, Allah tak pernah menyampah tengok muka kita, tak macam kita nak minta kelulusan projek dari YB Ali Rustam ke (contoh je), sekali dua dia okay lagi, bila dah selalu sangat, silap-silap kena halau dengan setiausahanya.

Tapi Allah tak begitu! Makin kita minta makin Dia sayang pada kita. Percaya pada Allah, redha, dan tawakkal, pada yang diluar kemampuan kita, Allah akan beri yang terbaik.

Berlapang dada lah.

Isnin, 6 September 2010

Pilihanraya

Dengar kata che det suruh buat pilihanra umum selepas hari raya. Dengar katalah, aku taktahulah sahih ke tak. Nampak sangat strategi kotor, kalau benar PRU selepas raya. Pekerja awam dah diberi insentif raya rm500 dan dijanjikan dengan bonus atau kenaikan gaji pada akhir tahun  ni.

Kenapa perlu taktik kotor? Agaknya sebab tak percaya pada diri sendiri. Aku bukan pro pembangkang. Tapi aku dah semestinya juga bukan pro BN. Aku tak mengundi sebab aku tak percaya pada mana-mana ahli politik. Dan aku selalu percaya aku tak berseorangan, ramai golongan muda yang macam aku, kami tak mengundi, kalau mengundi pun sebab kena paksa, mungkin kamilah penyumbang utama undi rosak. Alah kau kecoh undi rosak, kau tak tengok undi pos yang sentiasa diragui? Kau tanya polis dan askar apa hak diorang mengundi? diorang takder hak, selagi polisi askar dan polis kena sokong BN, sampai mati pun negara ni tak adil.

Aku akan mengundi bila di kawasan aku benar-benar ada orang yang berkaliber, tak kisah lah parti bebas atau apa.

Ahad, 5 September 2010

Syawal

pemberita: apa nasihat puan pada pengguna yang membeli belah di saat akhir.
orang CAP: tengok betul-betul harga, buat simpanan, jangan beli saat akhir.
pemberita: puan dah membeli belah untuk raya?
orang CAP: Dah, dari awal tahun lagi saya membeli sedikit demi sedikit.
pemberita: terima kasih puan.

komen aku:
kau ni membeli belah sepanjang tahun ke? kau ingat raya ni agenda utama dalam hidup? samapai nak kena menyimpan dari awal untuk persiapan raya, kau nak beli apa untuk raya?

Raya ni untuk apa? Syawal ni untuk apa? Aku rasa Ramadhan lagi banyak hikmah, kenapa orang sibuk nak bagi Ramadhan berlalu awal.

Melayu..melayu..aiiiiiiiiiiiiiii..Melayu.

Sabtu, 4 September 2010

Facebook


Facebook pemusnah hidup. Tak percaya? Pernah dengar pasangan bercerai kerana cemburu pada komen-komen di facebook? pernah dengar fitnah meluas di facebook? pernah dengar putus sahabat kerana remove dari senarai kawan di facebook? Jadi apa lagi kalau tak memusnahkan hidup?

Manusia...sampai bila nak diperkotak-katikkan oleh media. Sampai bila nak jadi pak pandir dan lebai malang, menang sorak kampung tergadai, memburu yang tak pasti yang dikendong berciciran.

Manusia kini lebih senang bergaduh sms, bergaduh dalam Facebook, cerai. Putus. Sudah hilangkah indahnya komunikasi secara fizikal, sudah hilangkah keberanian untuk bertemu muka, sudah hilangkah rasional untuk berbincang dan sama-sama berbicara dari hati ke hati?

Manusia, kenapa bodoh sangat sampai biar diri diperalat?

Ada otak pakai, ada mata pandang, ada telinga dengar. Lupa? dah lupa lagu Pak Pandir ni? Manusia..terutamanya melayu, memang mudah lupa.

Apa perasaaan kalian, bila bertemu, ya, dah rancang dari jauh, balik kampung, jumpa kawan-kawan, jumpa dikedai mamak, masing-masing sibuk picit-picit telefon genggam tengok Facebook sebab ada wifi, dan ada juga yang tak segan silu, letak iPad dan terus beronline tengok Facebook.

Bak kata Ustaz Eliaz Kassim, dalam satu ceramah, orang yang tidak ada didepan mata dilayan, orang yang didepan mata tidak diendahkan.

Kawan, senjata, kalau pandai guna boleh jadi alat untuk mempertahankan diri, tapi kalau salah guna, berus gigi pun boleh jadi alat untuk membunuh. Gunalah akal dengan lebih bijak dizaman yang media lebih bijak dari anda ni.

Rabu, 1 September 2010

Solat insan berdosa


Sesetengah kita beruntung dididik untuk solat dari kecil, dididik untuk tahu tentang kepentingan solat sejak kecil. Tapi ada juga diantara kita yang tidak kenal erti solat atau apa pun tentang solat hinggalah masuk sekolah rendah. Di sekolah diajar tentang solat, sekadar salah satu silibus. Dan bila sekolah menengah pula sibuk kena paksa solat waktu amali solat, masa tu memang asyik lari jelah, ponteng kelas lah bagai.

Dan ada yang lebih ...kurang beruntung..dilahirkan dalam keluarga yang bukan islam, pastinya iman itu amat berharga bagi mereka. Tak seperti orang melayu, Islam dicampak-campak ke mana yang mereka mahu. Yelah barang percuma kadangkala tidak mudah dihargai, berbanding barang yang harus dibayar dengan air mata dan darah.

Solat adalah perkara yang sukar kau lakukan apabila kau jauh dari tuhan. Paksalah, rotanlah atau sindirlah, sukar sekali untuk melakukannya.

Malah kalau kau hampir dengan maksiat pu, sukarnya untuk mendirikan solat.

Katalah, hidup kau dulunya dah biasa solat dari kecil, kemudian kau terjebak dengan maksiat. Yelah bila dah bercinta nak asyik berdating kemudian mula hampiri zina, bila dating tak jaga segala adab, dah hampiri zina, lepas tu mula berzina. Hmmm..zina ni macam dadah. Sekali kau terjebak dan terasa nikmatnya susah nak kau tinggalkan. Sama juga dengan bila berzina dengan tangan sendiri, namanya boleh dikatakan berzina juga. Waktu ni kau akan rasa solat berat sekali. tapi buat jugalah sebab dah biasa, dan kadangkala solat jugalah sebab nak jaga reputasi. Apa apa pun, kau dengan tuhan, kau sedar yang kau dah jauh, solat makin sukar.

Tapi...pernah dengar bahwa Tuhan itu lebih dekat dari urat leher manusia, dan tuhan juga akan datang pada kau berlari jika kau datang padanya berjalan. Cuba semak tafsir quran, cari ayat tu, aku malas nak google, bilalah umat manusia nak buat sistem al-quran macam sistem google. Taip je lirik lagu sebaris, keluar lah nama lagu dan lirik penuh. Kalau ada google quran, taip je beberapa perkataan yang kau ingat dalam ayat tu, klik dan keluarlah ayat berapa surah apa. Tapi bagus juga..tidak wujudnya sistem ini buat kau syahdu bila muncul ayat ni waktu kau tergeran nak baca tafsir.

Jadi bila hati kau tergerak dan dapat hidayah untuk mencari tuhan kembali. Biasanya waktu kau susah, sedih, masa ni baru kau akan terfikir balik tentang tuhan, dan masa tu kau mula buka balik tafsir kau yang dah berhabuk tu, dan kemudiannya baru kau tergerak nak solat balik, masa tu akan mudah balik untuk mendirikan solat.

Tapi..lagi lagi tapi..bila kau tak terniat nak berhenti maksiat, jawap nya nak solat dan dekat pada tuhan..payah. Tapi hidayah milik tuhan, tu hak tuhan. Bila kau payah nak berhenti maksiat tu. Yelah dah hari-hari sang kekasih merayu rayu, nafsu dah memang berumah tangga, memanglah payah,kan. Lebih-lebih lagi bila tinggal serumah, lagilah payah. Yelah konon nak jimat sewa bilik, jadi banyaklah benda yang boleh jimat, tidur pun boleh sekatil.

Moga hidayah akan sampai pada kita.

Kunci mudah nak kerjakan solat, tinggalkan maksiat. Kau pergi google filem "Kiamat susah dekat" beli cd tu atau download lah. Solat kena solat, sebab kiamat dah dekat. Solat tanda kau bertuhan.

mati itu benar dan syurga itu benar. Kalau tiada rasa bertuhan, bila mati nak jawab apa beb?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...