Halaman


Sabtu, 4 September 2010

Facebook


Facebook pemusnah hidup. Tak percaya? Pernah dengar pasangan bercerai kerana cemburu pada komen-komen di facebook? pernah dengar fitnah meluas di facebook? pernah dengar putus sahabat kerana remove dari senarai kawan di facebook? Jadi apa lagi kalau tak memusnahkan hidup?

Manusia...sampai bila nak diperkotak-katikkan oleh media. Sampai bila nak jadi pak pandir dan lebai malang, menang sorak kampung tergadai, memburu yang tak pasti yang dikendong berciciran.

Manusia kini lebih senang bergaduh sms, bergaduh dalam Facebook, cerai. Putus. Sudah hilangkah indahnya komunikasi secara fizikal, sudah hilangkah keberanian untuk bertemu muka, sudah hilangkah rasional untuk berbincang dan sama-sama berbicara dari hati ke hati?

Manusia, kenapa bodoh sangat sampai biar diri diperalat?

Ada otak pakai, ada mata pandang, ada telinga dengar. Lupa? dah lupa lagu Pak Pandir ni? Manusia..terutamanya melayu, memang mudah lupa.

Apa perasaaan kalian, bila bertemu, ya, dah rancang dari jauh, balik kampung, jumpa kawan-kawan, jumpa dikedai mamak, masing-masing sibuk picit-picit telefon genggam tengok Facebook sebab ada wifi, dan ada juga yang tak segan silu, letak iPad dan terus beronline tengok Facebook.

Bak kata Ustaz Eliaz Kassim, dalam satu ceramah, orang yang tidak ada didepan mata dilayan, orang yang didepan mata tidak diendahkan.

Kawan, senjata, kalau pandai guna boleh jadi alat untuk mempertahankan diri, tapi kalau salah guna, berus gigi pun boleh jadi alat untuk membunuh. Gunalah akal dengan lebih bijak dizaman yang media lebih bijak dari anda ni.

3 ulasan:

  1. thanks zm, peringatan untuk aku juga ni

    BalasPadam
  2. saya baru saja delete fb account. setelah membaca ni, saya bertambah yakin untuk meninggalkan fb selama2lamanya, dan hidup sebagai manusia yang bebas.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...