Halaman


Rabu, 1 September 2010

Solat insan berdosa


Sesetengah kita beruntung dididik untuk solat dari kecil, dididik untuk tahu tentang kepentingan solat sejak kecil. Tapi ada juga diantara kita yang tidak kenal erti solat atau apa pun tentang solat hinggalah masuk sekolah rendah. Di sekolah diajar tentang solat, sekadar salah satu silibus. Dan bila sekolah menengah pula sibuk kena paksa solat waktu amali solat, masa tu memang asyik lari jelah, ponteng kelas lah bagai.

Dan ada yang lebih ...kurang beruntung..dilahirkan dalam keluarga yang bukan islam, pastinya iman itu amat berharga bagi mereka. Tak seperti orang melayu, Islam dicampak-campak ke mana yang mereka mahu. Yelah barang percuma kadangkala tidak mudah dihargai, berbanding barang yang harus dibayar dengan air mata dan darah.

Solat adalah perkara yang sukar kau lakukan apabila kau jauh dari tuhan. Paksalah, rotanlah atau sindirlah, sukar sekali untuk melakukannya.

Malah kalau kau hampir dengan maksiat pu, sukarnya untuk mendirikan solat.

Katalah, hidup kau dulunya dah biasa solat dari kecil, kemudian kau terjebak dengan maksiat. Yelah bila dah bercinta nak asyik berdating kemudian mula hampiri zina, bila dating tak jaga segala adab, dah hampiri zina, lepas tu mula berzina. Hmmm..zina ni macam dadah. Sekali kau terjebak dan terasa nikmatnya susah nak kau tinggalkan. Sama juga dengan bila berzina dengan tangan sendiri, namanya boleh dikatakan berzina juga. Waktu ni kau akan rasa solat berat sekali. tapi buat jugalah sebab dah biasa, dan kadangkala solat jugalah sebab nak jaga reputasi. Apa apa pun, kau dengan tuhan, kau sedar yang kau dah jauh, solat makin sukar.

Tapi...pernah dengar bahwa Tuhan itu lebih dekat dari urat leher manusia, dan tuhan juga akan datang pada kau berlari jika kau datang padanya berjalan. Cuba semak tafsir quran, cari ayat tu, aku malas nak google, bilalah umat manusia nak buat sistem al-quran macam sistem google. Taip je lirik lagu sebaris, keluar lah nama lagu dan lirik penuh. Kalau ada google quran, taip je beberapa perkataan yang kau ingat dalam ayat tu, klik dan keluarlah ayat berapa surah apa. Tapi bagus juga..tidak wujudnya sistem ini buat kau syahdu bila muncul ayat ni waktu kau tergeran nak baca tafsir.

Jadi bila hati kau tergerak dan dapat hidayah untuk mencari tuhan kembali. Biasanya waktu kau susah, sedih, masa ni baru kau akan terfikir balik tentang tuhan, dan masa tu kau mula buka balik tafsir kau yang dah berhabuk tu, dan kemudiannya baru kau tergerak nak solat balik, masa tu akan mudah balik untuk mendirikan solat.

Tapi..lagi lagi tapi..bila kau tak terniat nak berhenti maksiat, jawap nya nak solat dan dekat pada tuhan..payah. Tapi hidayah milik tuhan, tu hak tuhan. Bila kau payah nak berhenti maksiat tu. Yelah dah hari-hari sang kekasih merayu rayu, nafsu dah memang berumah tangga, memanglah payah,kan. Lebih-lebih lagi bila tinggal serumah, lagilah payah. Yelah konon nak jimat sewa bilik, jadi banyaklah benda yang boleh jimat, tidur pun boleh sekatil.

Moga hidayah akan sampai pada kita.

Kunci mudah nak kerjakan solat, tinggalkan maksiat. Kau pergi google filem "Kiamat susah dekat" beli cd tu atau download lah. Solat kena solat, sebab kiamat dah dekat. Solat tanda kau bertuhan.

mati itu benar dan syurga itu benar. Kalau tiada rasa bertuhan, bila mati nak jawab apa beb?

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...