Halaman


Ahad, 26 September 2010

Magika (2010)



Akhirnya ada juga penggiat filem yang boleh dibanggakan di Malaysia. KRU!

Filem ni amat menghiburkan, dengan telatah watak-watak deongeng didalam filem ini. Aku rasa yang paling kelakar adalah pak pandir dan juga geng hang tuah, ya dan juga gelagat Awang pulang ke dayang. Cuma aku rasa agak tak selesa dengan beberapa skrip yang lawaknya berunsur double meaning. Filem tontonan satu keluarga tak perlu itu semua. Unsur ini ada pada watak 'orang minyak' dan juga 'pak pandir', kepada penggiat filem, sila jangan letak unsur erotik pada filem sebegini, lawak lucah bukan lawak bagi sebahagian penonton kita.

Cara Pak Pandir meraba peha Ayu dan muka gatal Pak Pandir buat aku ras kurang senang. Ini kah yang kalian nak suruh kanak-kanak lihat?

Dan aku terasa juga samada filem ini ingin menyampaikan secara sindiran atau pun sebenarnya ada kaitan lain, tentang anjing yang mengejar. Mungkin mereka ingin kaitkan dengan dunia luar yang baya Ayu dan Malik sedang bersama misi mencari menggunakan anjing K-9, atau juga sengaja menyentuh sensitiviti orang melayu yang super sensitif bila disebut tentang anjing.

Tapi secara keseluruhan filem ini, aku rasa puas hati, KRU dah memang matang, cuma jalan cerita tidak sempurna macam filem-filem yang memang dari hasil penerbit yang tersohor.

Babak akhir bila Ayu merindui Badang, amat indah bagi aku. Cinta dari dua alam yang berbeza, rindu yang tiada penghujung.

Muzikal, aku tahu KRU dah lama nak buat filem muzikal, dan kali ni mereka agak berjaya, cuma mood belum begitu cantik macam filem-filem muzikal yang memang dah sempurna, contoh..Kuch-kuch hota hai.lol.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...