Halaman


Selasa, 21 September 2010

Jemari


Dulu cikgu aku pernah berpesan..Buatyang terbaik dengan apa yang tuhan anugerahkan kita. Dan terimalah kelemahan orang lain kerana kelemahan itu juga anugerah tuhan buat hambanya. Setiap manusia normal dianugerahkan jari jemari untuk melengkapkan fizikal, dan setiap jemari yang berlainan ukurannya ini punya fungsi yang berbeza, dan fungsi-fungsinya itu melengkapkan fungsi kesemua jemari.

Ibu jari paling pendek, namun ia paling penting fungsinya.

Begitulah kehidupan. Setiap kita ada kelebihan..dan setiap pekerjaan yang halal itu juga ada fungsinya. Teringat aku kata-kata dari seorang pakai motivasi H.M Tuah Iskandar, setiap manusia ada fungsi kejadiannya, kerana setiap perkara, makhluk yang Allah jadikan mesti ada sebab dan hikmahnya. Seorang pencuri wujud untuk mengfungsikan pekerjaan seorang polis, begitu juga seorang pengemis lahir kerana mahu menguis sifat dermawan manusia.

Kau dilahirkan untuk jadi sahabat aku, untuk jadi tempat aku berbicara, dan aku dilahirkan, untuk menjadi sahabat kepada seorang teman.

Seorang kawan yang tidak sama pekerjaan denganmu, yang hidupnya berlainan latar denganmu, menjadi pelengkap untuk kamu. Supaya kau hargai kehidupan mu. Seorang rakan yang fikrahnya berlainan dengan mu, yang mengetahui semua jenis air setan di bar sedang kau naif dengan tempat-tempat itu, membuat kau bersyukur dengan hidayah yang tuhan beri. Dia juga pelengkap kau, kawan.

Aku pernah hadir disatu majlis ilmu, dimana kebanyakan ahlinya lahir dari keluarga-keluarga yang punya latar belakang agama yang kuat, yang telah lama berakar dan mereka sekadar menterjemah hasil tarbiyah yang diserap oleh ibu-bapa mereka. Mereka ini tidak faham kenapa bohsia, gay dan segala gejala hedonisme diagungkan oleh seglongan yang lain. Kerana hidup mereka bersih, lantas mereka tidak tahu betapa deritanya jiwa yang melalui jalan yang mereka katakan kotor dan hina itu.

Seorang rakan sibuk dengan hujah dan bangga dengan ilmu yang dimiliki, sedangkan memberi kefahaman kepada orang tidak berilmu itulah menterjemah amalan ilmunya.

Aku? aku cuma penulis yang lelah dengan dunia diluar kadangkala.

6 ulasan:

  1. boleh tanye sket x??sume entri awak ni berdsrkn pglmmn hidup real ke??

    BalasPadam
  2. Yep..blog ini cerita saya..bukan fiksi
    -MGDA

    BalasPadam
  3. setiap kejadian ada hikmahnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benar. Tidak allah jadikan sesuatu itu dengan sia2

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...