Halaman


Jumaat, 10 Mei 2013

FTM, kami dan ujian seksualiti, Part 2 (terjemahan)


Oswald adalah seorang FTM yang baru menyertai group Jalan Pulang.

Oswald:

Saya menerima satu email tentang Bengkel pengurusan Jenazah. Saya banyak berfikir tentang apabila saya mati, siapa akan menguruskan saya, lelaki muslim atau wanita muslim?. Saya adalah Transmen (Female to Male) post-op.

MG: Saya  pernah menghadiri ceramah, yang memperkatakan tentang jenazah. Seorang MTF (Transwomen, Male to Female), akan diuruskan oleh lelaki muslim dan FTM diuruskan oleh wanita muslim.

Oswald: Oh, jadi bagaimana dengan muslim transgender yang mahu berkahwin? Bagaimana dengan menunaikan haji dan umrah?

MG: Perkahwinan dikalangan transgender adalah tidak sah. Kecuali FTM berkahwin dengan seorang yang memang dilahirkan sebagai lelaki. Satu fakta yang agak sedih untuk kita terima, semua ibadah mesti dijalankan mengikut jantina kita dilahirkan.

MG: Kecuali Khunsa, khunsa adalah kes yang berbeza, dimana mereka memang dilahirkan dengan dua jantina. Selalunya ia boleh dibezakan dengan adanya rahim atau kilang sperma. Jika seseorang itu boleh mempunyai sperma, sudah semestinya dia lelaki, sekiranya mempunyai rahim, sudah semestinya perempuan.

MG: Tapi ada wanita yang dilahirkan tanpa rahim. Kesimpulannya, khunsa akan disahkan oleh doktor samada seseorang itu benar-benar mempunyai dua jantina sejak dia dilahirkan. Ianya boleh ditentukan oleh hormon, struktur tulang, sperma, rahim malah kromosom. Kemudian mereka akan mengesahkan seseorang itu sebagao khunsa dan penjaga biasanya dinasihatkan untuk membuat pembedahan jantina kepada kanak-kanak itu.

Itu mengikut apa yang saya tahu dari syarie. Sekurang-kurangnya, itulah yang berlaku di Malaysia.

Pada awalnya, saya juga tertanya-tanya tentang ini, tapi didalam ceramah yang saya hadiri, fasilitator itu berkongsi dengan kami pengalamannya menguruskan jenazah MTF (wanita transgender/maknyah/transwoman). Jadi dari situ saya faham bagaimana hukum soal ibadat terhadap transgender.

Oswald: Terima kasih. Saya sebenarnya tidak berani untuk mengimpikan perkahwinan, bagaimana dengan menunaikan ibadat haji?

MG: Menunaikan haji, jika kita fikir secara rasional, dalam kad pengenalan anda adalah lelaki (Oswald adalah warganegara Singapura, mempunyai peruntukan undang-undang untuk menukar jantina, setelah pembedahan jantina dilakukan). Arab Saudi akan menerima itu. Tetapi samada ibadah itu sah atau tidak, ditakuti secara syarie ia Cuma akan sah jika ftm menunaikannya seperti muslimah.

Oswald: Pada masa kini, didalam jantina pada ID saya adalah lelaki, tetapi tidak pada sijil kelahiran.

MG: Arab Saudi akan terima, tapi..seperti saya terangkan tadi..
Oswald: Saya bersedia untuk menerima kenyataan ini. Saya tidak mahu hilan iman saya lagi.

MG: Sama seperti semua ibadah. Bagi syariah Islam, ianya akan mengikut jantina kelahiran, kecuali khunsa.

MG: Saya menyayangi kami! Dan tahu ianya tidak mudah, kawan.

Oswald: Memang  ternyata tidak mudah. Kita kembali kepada Allah seperti kita datang kesini dari Dia. Saya telah pun berbincang dengan teman saya tentang ini.

MG: Kerana itu saya menyayangi kamu! Sayang kerana Allah, semua kita boleh kembali pada Allah dan sesetengah kita melalui jalan yang sukar, tetapi Allah tahu dan kira setiapnya. Makin susah perjalanan itu, makin tinggi darjat iman seseorang itu.

Hidup ni tiada apa...redha Allah adalah amat sesuatu.

Oswald: Terima kasih kerana menyayangi saya, kawan. (terharu). Saya menghargai kebebasan dan pilihan yang Allah beri. Ya, hidup hanya sementara. Saya amat gembira menyertai group ini sejak jumaat lepas.

MG: Inshaallah. Moga Allah merahmati kita, moga kita kembali pada Allah dengan redhaNya, dan moga semua kita berjumpa disyurga.amin.

Mesejnya kepada ku:
Di masa hadapan, saya akan bersedia untuk menunaikan haji dan pergi kesana sebagai wanita. Selepas pulang, saya akan terus menjadi wanita, hingga akhir hayat.

Note:
Definisi ’pre-op’, post-op dan full op FTM:-
Pre-op: Tanpa pembedahan jantina. Hanya menggunakan suntikan hormon terapi (HRT).

Post-op: Telah menjalani pembedahan jantina(SRS): bahagian atas dan juga hysterectomy (membuang rahim). Terus menggunakan suntikan hormon (HRT).

Full –op: Telah menjalani pembedahan jantina (SRS): Pembedahan penis mengikut beberapa kaedah yang dipilih- phalloplasty (mengambil kulit lengan atau peha dan menstruktur zakar dan penis) ataupun Metoidioplasty (mengubah struktur clitorist, tanpa membentuk zakar). Meneruskan suntikan hormon.

Proses detransisi bukanlah mudah dan hampir mustahil, kerana Oswald telah pun lama mengambil suntikan hormon, dan telah menjalani pembendahan Post-op. Dan dia memerlukan kestabilan estrogenes untuk struktur tulang apabila telah tiada lagi rahim dan ovari.

Apapun, dunia hanyalah sementara. Siapa dan apa rupa kita dihadapan manusia, selagi perintah Allah kita turuti..kita hanya hamba Allah..dan Allah lah yang maha mengetahui niat dan usaha hambaNya.

Entry rujukan: apa itu pengkid dan FTM
Entry Part 1: respond seorang FTM.

Catatan dari Oswald: Between Islam and FTM 



13 ulasan:

  1. Pengajaran utk kita semua... pernah menonton telemovie Dalam Botol... wpun ia tentang MTF, tp sungguh terkesan di hati... sesungguhnya kepada DIA jua kita akan kembali...

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar, dalam hidup ini terllau banyak kebenaran yang kita cuma akan dapat bila kita memikirkannya.

      Padam
    2. Sebab tu Allah suruh kita berfikir, melihat dan ambil pengajaran....yg baik kita ikuti, yg sebaliknya cubalah sedaya mgkin utk elakkan....Suka atau terpaksa... kita tetap kena kembali pd fitrah asal kelahiran kita..

      Padam
  2. Semoga di beri kekuatan untuk berubah, manusia ni apabila tercalar.. sangat mudah nak kembali kepada Pemilik kita tapi keadaan sekeliling akan sering mengukum kita.. semoga sabar dan sabar serta tabah dalam proses kembali pulang.. ingatlah walau semua jalan di dunia tertutup buat kita masih ada jalan yang terbuka untuk kita di langit sana.

    Semoga kuat..

    saya tertiba sedih sebab dia dah buang rahimnya, saya belajar anatomi dan fisiologi rahim.. jadi saya tahu kesan2 yang bakal di alami.. semoga tabah kawan.. semoga tabah... * give big hug untuk Oswald *


    Oswald saya nak kawan dengan awak, kalau sudi emaillah saya di delaboratoire@gmail.com .. tq.

    terima kasih mgda sb translate..

    BalasPadam
    Balasan
    1. anonymous one, terima kasih kerana bagi semangat, err..tapi oswald belum belajar bahasa melayu.

      Padam
    2. Anonymous one, I appreciate your kind words. I am very sorry to tell you that i am non-Malay language user. I use Google Translate to convert from Malay to English, but it is not very perfect. :( Anyways, I am currently learning the very basic level of Malay language. You can follow on my blog. :)

      Padam
  3. Tq MGDA kerana entry2 di blog ini.
    To Oswald, i'm happy for you and May Allah bless you, amin :))

    -yatt-

    BalasPadam
  4. Ada sorang reader mengadu pasal kawan dia FTM kat blog aku dan sebenarnye aku agak buntu nak reply ape,.
    Tapi post kau nie bagi aku idea apa yang perlu aku reply, di samping buat aku lebih paham pasal kewujudan & hal-hal teknikal pasal FTM nie,.
    Thanx sesangat MGDA! ;)

    BalasPadam
  5. Saya jual hormon testosteron utk yg ingin kelihatan maco dan spt laki2
    Add pin:53FA660A atau id line: kolebshop

    BalasPadam
  6. maaf mencelah.
    saya Muhammad Nazih.
    khusus dlm sains kemanusiaan dan ilmu wahyu. Sy tlh buat reserach ttg maksud khunsa dlm islam lbh 10thn.

    pd sy ada kekurangan dlm ulasan di ats.
    Transgender trbhagi kpd 2..
    1, org yg dilahirkn sbg prmpuan, trima diri dia sbg prmpuan, tapi dia suka kelihatan spt lelaki..dn bernafsu kpd lelaki. dlm islam, golongan ini lah yg disebut dlm hadith sbg dilaknat Allah.

    2, org yg dilahirkn sbg prmpuan, tapi ruh dia lelaki..dia trima dn sedar diri dia lelaki, dn tetap sedar dirinya lelaki wlau dibesarkn dlm environment sbg prmpuan. bernafsu hny kpd prmpuan. mreka tdk blh solat dlm jemaah prmpuan..dan harus ke ats mreka mlakukan pmbedahan. ibadah mreka..WAJIB sbg lelaki.
    Dan mreka sah brkahwin hny dgn prmpuan.

    Dua kategori ini sgt susah dibezakan.
    dan mngikut fuqaha, hukum ke ats keduanya berbeza.

    minta admin juga share kpd pembaca paperwork prof sy, prof hashim kamali..
    dan fatwa dr ulama' negara2 arab spt Iran.

    Sekadar brkongsi ilmu..krn sy tdk mahu mnusia slh fhm ttg Islam. Allah tdk akn mmbebani hambaNya mlebihi apa yg ia mmpu..Jika mreka mmg transmen yg btl2 male imprinted mind, harus ke ats mreka mlakukn pmbedahan..dn yg plg penting ibadah. krn sy sbg seorg lelaki, sy blh byg apa yg mreka rsa jika trpaksa solat dibelakang prmpuan..ibadah pn tk khusyuk, solat pn tdk sah.
    wallahua'lam

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...