Halaman


Selasa, 21 Ogos 2012

Aku ingin hidup seribu tahun lagi

Alhamdulillah aku berjaya harungi syawal ini. Dan paling best, adalah semalam pertemuan aku dengan seorang blogger yang hebat. Sesekali bila aku memandang tepat pada wajah dia, aku tahu dia manusia yang punya banyak cita-cita, jiwa dan semangatnya melaungkan semangat "aku ingin hidup seribu tahun lagi". Seorang bapa, seorang suami, pastinya ingin melihat masa depan anak-anak, dan entah dimana juga disebalik wajahnya, pasti ada pelbagai kerisauan yang tetap ditanggung oleh manusia biasa. Tetapi kerana dia bukan calang-calang orang, semua itu tidak dipamerkan selalu.

Aku, bila emosi mendesak, aku jadi nanar dan inginkan kematian.

Walhal setiap apa yang berlaku dalam bila aku fikir balik, tuhan nak jadikan aku kuat. Bila aku mohon untuk tuhan tolong hentikan kecenderungan aku pada perempuan, tuhan hadirkan Deanna dalam hidup aku, apabila aku berkata pada tuhan bahwa aku ingin berkahwin kerana aku ingin berhenti mengasihi Deanna, dan berharap perkahwinan itu menghentikan aku dari menyintai perempuan, tuhan uji aku dengan sebuah perkahwinan yang gagal. Segalanya seperti menekan segumpal garam ke luka yang amat pedih.

Jadi harini, aku ingin bangkit, dan hidup seribu tahun lagi. Hidup aku, untuk taubat dengan setiap yang aku lakukan. Mungkin aku akan tewas berjuta kali lagi. Tapi aku yakin, tuhan tidak akan mensia-siakan hambanya. Aku ingin lihat, adik lelaki kesayanganku menjadi daie dan seorang ayah yang soleh, aku ingin lihat keluarga ku yang menyokong aku sepenuhnya sewaktu proses perceraian aku dulu tua dan mempunyai zuriat yang membesar dengan baik.  Aku ingin melihat aku jatuh dan bangun lagi walau dengan seribu luka yang boleh saja membunuh dan menyiat seluruh isi tubuhku, tapi aku akan terus bagun selagi diizinkan tuhan.

Dulu, aku adalah remaja yang juga punya inferior dan rebel, tapi aku berjaya menjadi seseorang, memiliki rumah sendiri sebelum berusia 30 tahun, pernah dicintai oleh lelaki dan wanita, dan pernah dikahwini oleh lelaki gay yang perfectionist.

Aku pernah terjebak begitu dalam didalam bdsm yang hampir membawa penyerahan diri kepada manusia, alhamdulillah, tuhan izin lagi aku mengucap syahadah. Aku pernah berhenti solat kerana membenci tuhan, pernah menjadi saksi pesta arak, pernah ..pernah..pernah..pelbagai lagi aib yang tidak ingin ku buka dan aku mohon agar Allah tidak pamerkan keaiban aku itu di masyhar kelak.

Namun alhamdulillah, aku masih islam dan dara.

Dan semalam, apabila  blogger itu mengucapkan tahniah, saat itu hati aku hampir sebak (tapi kena pura2 macho nih), biar seribu manusia menghina dan tidak tahu betapa getirnya aku menyimpan baki iman dan kesucian yang masih tersisa, semalam adalah penawar.

Tuhan, aku ingin hidup seribu tahun lagi untuk bertaubat padaMU.

4 ulasan:

  1. Alhamdulilah... Saya doakan awak dan abah saya bahagia dan sentiasa bersama dalam perjuangan. Saya suka melihat kebahagiaan orang lain., saya suka tengok manusia bahagia dan punya cita-cita begini. Alhamdulilah, Alhamdulilah..

    BalasPadam
  2. alhamdulillah... terasa ingin menumpang sama keuatan blogger tersebut dan kekuatan DA

    BalasPadam
    Balasan
    1. yep, marilah kita sama2 menumpang kereta blogger itu. kehkehkehkeh.hehe

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...