Halaman


Sabtu, 4 Ogos 2012

Abang Lan

Pagi ni aku nampak kelibat Abang Lan didalam kereta, aku lihat dia termenung lagi. Aku nak hon, tapi tak sempat pula. Ah, kenapalah aku tak cam kereta abang Lan yang di parkir didepan rumahnya.

Abang Lan, jirang kuyang rumahnya bertentang dengan padang taman kami. Aku taklah rapat dengan dia, tapi Abang Lan seorang lelaki yang agak lembut, jadi aku punya gayradar ni memang tinggi antenanya. Maksudnya aku suka perhati mereka. Maaf, tiada judgement disini, cuma aku sekadar tertanya-tanya, bagaimana kehidupan mereka.

Dua tahun lepas, ibu abang lan meninggal. Setelah berapa lama terbaring dikatil akibat stroke. Abang Lan yang menjaga semua keperluan ibunya. Mereka dah lama sekadar tinggal berdua.

Satu yang aku suka. Abang Lan, andai terserempak dengan aku, dimana saja, dia pasti akan menegur. Walaupun pernah aku hampir cam tak berapa cam abang lan ni.

Aku agak umur Abang Lan dah mencecah 40 tahun.

Sejak ibu abang Lan meninggal, dah jarang aku terserempak dengan Abang Lan, walaupun sejujurnya, aku memang selalu memerhati rumahnya setiap kali aku lalu pulang dari tempat kerja. Setiap kali nampak abang lan, aku cuma menegur. Tapi kadang-kadang aku hanya pandang. Teringin nak hon, bila beberapa kali, aku lihat Abang Lan duduk ditepi padang merenung ke tengah padang tu. Tapi nanti, apa pula kata dia, dahla aku ni perempuan.

Abang Lan semakin kurus. Cengkung. Dalam hatiku tertanya-tanya, sakitkah? Adakah...harapnya, Abang Lan tidak diuji dengan ujian itu.

Hati aku sering tertanya..bagaimana kehidupan Abang Lan...seolah aku rasa sepi yang Abang Lan rasa.

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...