Halaman


Ahad, 3 Mac 2013

Alif tanpa hamzah, ya tanpa titik.



Kelas tamhid adalah antara yang aku nantikan setiap minggu. Paling utama kerana banyak perkara yang aku pelajari, disebabkan sibuk dan beberapa kekangan, dah agak lama aku tak ikuti mana-mana kuliah.

Ya, manusia ada turun naik nya,kan.

Harini dan semalam, antara huruf yang menarik hati aku, adalah aliff yang tidak berhak dibunyikan tanpa hadirnya hamzah. Dan huruf ya, yang cuma diletakkan titik sekiranya mempunyai tanwin dan untuk memastikan jenisnya samada jantan atau betina, ya, itulah kata ustaz itu.

Simpati aku pada huruf ya, kerana ada waktu dia mempunyai titik dan ada waktu tidak. Bila dia tanpa titik, dia seolah hilang kelakian. Seolah kelihatan togel sahaja. Tapi pernah kah 'ya' memberontak? Tidak sekali, dia tetap melansungkan tugasnya sebagai huruf 'ya'.

Dan aliff, tidak berhak dibunyikan sekiranya tanpa hamzah, dan jika dilihat ada waktu aliff memang tiada hamzah, namun kebanyakan waktu bila dia ada bersama huruf lain, ia akan menjadi mad asli dan harus dibaca dengan dua harkat.

Kalau anda menjadi huruf 'ya' yang kadangkala tidak bertitik, adakah anda akan memberontak kepada tuhan, berang dengan kejadian diri?

Kalau anda menjadi 'aliff' tanpa hamzahnya, sehingga akhir kitab, adakah anda akan terus merasa sepi tanpa hak untuk dibunyikan?

Oh, tidak sekali aku terjebak dengan situasi mengatakan quran itu makhluk.

Bagi aku, huruf-huruf ini unik, seolah metafora kehidupan manusia. Namun mereka tetap huruf yang tertera sebagai kalam Allah.

Kalau hidup umpama aliff tanpa hamzahnya, Allah tetap memberi rezki dan nikmat-nikmat yang lain, kalau huruf 'ya' tanpa titik, anda tetap 'ya' dan ada fungsi juga bunyinya.

11 ulasan:

  1. baca tapi xpahammmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin kita tidak sama pemikiran. Maafkan saya...kelemahan saya kerana kali ini menulis skdr ikut naluri berfikir.

      Padam
  2. sungguh mendalam maknanya...nice post...saya mengerti maknanya...*skema*

    BalasPadam
  3. ilmu tajwid ilmu yang bagus
    quran akan menjadi syafaat kita dalam kubur nnt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap sy dpt membaca dengan bertartil dan kemudianyya dapat pula pelajari ilmu quran dgn bersanad. Selama ni tunggang langgang je baca.

      Padam
  4. tak pahaaammmmmmm.. jd bunyi ya tu camne ??...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...