Halaman


Khamis, 21 Mac 2013

Sipenghakim dan si prejudis.

Dengan ini aku terpaksa berhati-hati. Amat berhati-hati meng approve sesiapa yang add dalam fb aku. Aku sedar ada juga pembaca ku yang lurus.

Aku juga amat tidak mahu andai ada pembaca yang lurus ini kemudiannya mencetus perasaan tidak senang pada rakan plu aku.

Ada antara kami yang terus membenci golongan lurus..sebab perkara inilah. Banyak sangat yang menghakimi.

Aku..walaupun setakat ni aku dah tidak lagi berhubungan seks dengan perempuan..sampai bila bila pun aku takkan boleh kata aku lurus..straight. kami diuji demikian..kami boleh kawal..boleh bendung dan boleh beralih arah..mungkin. Tapi..naluri itu tuhan datangkan pakej.

Moga keturunan anda tiada yang demikian.

Jangan hakimi..sampai ada antara kami yang berdendam. Dan mendoakan. Aku mungkin tidak.

Jadi pada pembaca yang lurus, maafkan aku. Aku tidak akan add lagi sesiapa di fb.

Walaupun mungkin mereka bukan pembaca blog aku (yeah sepatutnya pembaca blog yang mahu aku approve fb sepatutnya faham), tapi perkara begini amat harus dielakkan.

Aku senget..aku plu dan rakan2ku ada yang pengkid..ftm..gay..whatever lable that you put. Mereka akan tersinggung.

Dan.

aku pun terasalah bangang!

24 ulasan:

  1. Sy sgt terasa..ok2,i have cancelled my friend request. Well, i have a few friends who are lesbians, pengkid..my own bestfriend is a lesbian. Too shame if u think every straight person is judgemental. Ada yg ikhlas mahu berkwn. And i respect other people, whoever they are :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Farhana, I am really sorry. I tak fikir semua yg straight judgemental..mmg I pun ramai kawan straight. .amat ramai. Tapi untuk saya add dlm fb saya..saya rsa saya kna pk byk kali. Mmg fb saya ramai yg plu. Dan saya dpt rasa bila ramai readers yg request saya..sy just approve sbb bila diorang ckp diorang reader..diaorang akn faham. Tapi bila jd kes mcm ni...buat sy byk fikir balik...fb sy tu even not really privacy, tapi byk benda yg boleh against me.

      I am really sorry. But anybody can always email me.

      Padam
  2. vongok jugak eh si samdol tu... penghakim tidak bertauliah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maafla..I amat marah tadi..tp dikir balik...btpe la nak maeah sgt

      Padam
  3. Saya tak mau kata kat mana2 pihak semua dari kita ada ujian masing-masing, janganlah kerana kita pandai memanjat pokok kita perlekehkan orang yang pandai berenang.

    bagi yang berkawan dengan PLU janganlah berkawan kalau tak boleh kawan.. sebab kalau masih tidak memahami usah berkawan kalau nak tunjuk anda normal.

    hurmm antara sebab saya boleh menerima PLU adalah kerana agama kita telah memberitahu tentang ujian dan fitrah.. bila saya memahami fitrah dan ujian maka pahamlah saya ada orang di uji dr segi fitrah dan kedua sebab banyak ustaz yang tidak menilai bahkan banyak bantu golongan PLU tanpa mengharapkan apa-apa penghargaan jadi jika mereka tidak judmental.. maka siapalah saya untuk judmental.

    sabarlah...semua pihak..berkawan baik-baik jangan kita nampak kelemahan yang sikit.. dan mengabaikan banyak lagi kebaikkan yang ada.. saya harap semua PLU tabah baca status tu.. pedih juga

    Sabarlah esok kita pulang juga kat sana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks. Ao...am thinking to delete this post. Td marah sgt.

      Padam
  4. sian my sayang ni..but yang ko gi app b4 check profile mereka tu kenapa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Entahlah aku tak tahu camner sesat makcik ni sorang dlm fb aku. Wargh.

      Padam
  5. kalau nk ikut kan rasa marah, sy nak je panggil retard kat orang-orang macam tu.

    tapi apa beza kita dengan mereka kalau kita bercakap perkara yg sama. sabarlah MGDA, Allah sentiasa bersama mereka yang berusaha ke arah kebaikan, dan tidak menjatuhkan hukuman ke atas orang lain sesuka hati.

    just let it go. treat it as something that spike up your anger and test your patient. dont take it to heart. educate them slowly using hikmah and good words. we are always here. supporting you. in fact we support each other kan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betoi..hismaghfirah. saya ni cepat baran sikit je. haishhhhhhhhhhh

      Padam
  6. xsemua mcm tu. ada yg boleh trima dan ada yg x.
    yg x boleh trima tu mungkin diorg tlupa, hanya sbb dosa kita bbeza, bkn tiket utk diorg jd hakim dunia.
    but it's okay. xsemua sempurna.
    Just forgive them.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya faham..saya faham. Maafkan saya. Mmg apa yg ditulis tu benar..tapi ayat tu terlalu kasar..tiada siapapun target audience boleh terima bila baca kali pertama.

      Takpelah entry ni untuk pengajaran bagi saya..jangan menulis waktu marah.

      Padam
  7. straight is not great. some are downright dumb. but not all. but heck, there are bound to be stupid assholes out there regardless of race, gender and orientations.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua judgemental n prejudice tak pernah baik. Even pada yg racist pun..dah cukup buruk apatah lagi beekaitan gender dan sexuality.

      Padam
  8. setuju dengan hismaghfirah.

    err... i m straight ok. err...err... boleh i join?
    hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahah..pakcik..pakcik.

      Pakcik boleh join everything...u r my mentor.

      Padam
  9. Many straight folks in our society seem to be judgemental and prejudice towards PLU and they are very famous with their 'hollier-than-thou' attitude when it comes to LGBT issues.. My advice to these straight bigoted people is, if you have nothing positive and gentle to say, do not join the FB list because your mockery and insult won't do much to help those Plu to turn over a new leaf.. Just let them be MGDA.. just because they are straight, it doesn't mean they are free from any sins, big or small, and who knows that those Plu, would make a better muslim once they have found their hidayah.. it's not easy to change peoples' mindset and ignorance which have been rooted in them for ages.. just stick to your true intention to be close to Allah, to be on the right path, to have His eternal blessings in living your daily life...in the end only He can judge our fate in the hereafter.. not these people..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Az, maybe this time kita kena betul2 sabar dengan golongan yang menganggap mereka normal ni. So double disini. Satu berjuang dalam diri sendiri sambil membawa kawan2 plu ke jalan yang allah redha..tu pun dah bukan mudah..sebab kita sendiri kena kuat dulu.

      Kedua..kena banyak sabar dengan sikap prejudice dan judgemental mereka yang tidak faham. Tekad dalam diri..hidup hanya ujian. Susah perit semuanya amat sementara.

      Padam
  10. True indeed.. just let them be.. the highest love in the entire universe is the love harboured towards our greatest creator, even among human beings is temporary.. just consider that these bigots are God's test to observe how strong-willed we are in turning over a new leaf.. what those pathetic 'normal' human beings portraying is not the true teaching of Islam, shame on them for using their 'normal' ticket to bring other people down.. even our beloved prophet was gentle in his preaching.. my deepest sympathy goes to their ignorant state of mind... we can never stop them, yet, they can never stop us from attaining our goals... hang in there all of you..

    BalasPadam
  11. just ignore. ramai org straight yang giler. yang x faham apa2 yang tak tau hukum karma itu apa.
    banyak dah aku witness org macam ni yang allah terbalik kan roda mereka. let her be...
    saya pernah di hina keluarga sendiri yang cakap darah dalam badan saya ini kotor... tapi allah nak tunjuk.. suami dia lagi kotor dari saya...

    BalasPadam
  12. MGDA...pape pun komen kat ko aku cuma nak share jer pengetahuan bodoh aku yerr...

    "Pada hari itu orang yang zalim menggigit tangannya (jari) dengan penuh penyesalan sambil berkata alangkah baiknya kalau aku dahulu menurut ajaran Rasul Allah. Wahai alangkah baiknya kalau aku tidak menjadikan si anu sebagai sahabat karib. Ia telah menyesatkan aku dari mengingati pesanan (Allah) setelah peringatan itu datang. Memang syaitan akan melepaskan diri dari kejahatannya terhadap manusia. (Al-Furqan: 27-29)


    "Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak." (Riwayat Abu Daud)


    "Jangan bersahabat dengan orang yang durjana nanti menjangkit kedurjanaanya kepada anda. Awas dari berkawan dengan rakan/sahabat yang jahat." (Al-Mustadrak ala al Sahihain)

    Pas baca ko dgn si Riya jgn plak cakap kat aku kenapa aku kawan korang...aku cuma share utk renungan & ilmu kita bersama...

    BalasPadam
  13. tambahan yer..rajin2 la membaca...


    عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : حَدَّثَنَا رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ : إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْماً نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَ اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا . [رواه البخاري ومسلم]

    TERJEMAH HADITH

    Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas’ud radiallahuanhu beliau berkata :

    Rasulullah s.a.w. menyampaikan kepada kami dan beliau adalah orang yang benar dan dibenarkan: Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya sebagai setitis mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan padanya roh dan dia diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: menetapkan rizkinya, ajalnya, amalnya dan kecelakaan atau kebahagiaannya.

    Demi Allah yang tidak ada ilah selain-Nya, sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara dirinya dan neraka tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga maka masuklah dia ke dalam syurga. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

    Apa yang aku nak kongsikan adalah :

    1. Tidak mungkin bagi manusia di dunia ini untuk memutuskan bahwa dirinya masuk syurga atau neraka, akan tetapi amal perbutan merupakan sebab untuk memasuki keduanya.

    2. Amal perbuatan dinilai di akhirnya. Maka hendaklah manusia tidak terpedaya dengan dirinya saat ini, justru harus selalu mohon kepada Allah agar diberi keteguhan dan akhir yang baik (husnul khotimah).

    6. Kehidupan ada di tangan Allah. Seseorang tidak akan mati kecuali dia telah menyempurnakan umurnya.

    Kita sebagai hamba jangan menghukum kerana kita tidak tau apa akhirnya diri hamba Allah itu termasuklah ko dan Riya tu....juga termasuk aku....dan mereka



    BalasPadam
  14. it hurts. tapi ko anggap je la tu status budak baru nak up. belum bertemu dengan kematangan akal fikiran.

    BalasPadam
  15. Kamu harus baca komen saya di situ jika kamu sempat kalau dia tidak delete sblm saya sendiri keluar dr frenlistnya... Saya harap dia sedar dn kita semua sedar. Dia melakukan kesilapan dn kita pun melakukan kesilapan. Yg benar hanya Allah swt... Mungkin itu ujian utk dia dlm mengenal diri dn dia adalah ujian yang Allah turunkn utk kita dlm mengenal diri kita... Wallahulam :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...