Halaman


Rabu, 20 Mac 2013

Pengorbanan yang paling mahal didalam dunia..

“Wahai bapa saudaraku, andai matahari diletakkan diletakkan di tangan kiriku dan bulan di tangan kananku, agar aku menghentikan seruan ini, aku tidak akan menghentikannya sehingga agama Allah ini meluas ke segala penjuru atau aku binasa kerananya”

Itulah kata-kata Rasulullah yang membuatkan aku hampir menitis air mata pagi tadi sewaktu terdengar slot bahasa arab di radio Ikim.

Kalau baca sirah, akan terbaca sirah yang menceritakan bagaimana Zainab, puteri Rasulullah, yang hampir setiap hari mencari ayahnya yang keluar dari rumah pagi-pagi, diwaktu petang. Dan banyak waktu dia hanya akan menemui ayahnya terbaring entah di pokok mana, kerana keletihan, dalam keadaan baju yang kotor, berdarah, luka dimana-mana, dan tidak kurang juga seringkala pasir, ludah dan pelbagai lagi kotoran ada ditubuh nabi.

Selama 13 tahun. Bukan sehari dua. Itulah yang Zainab hadapi, itulah zaman kanak-kanak Zainab.

Siapa nabi?

Manusia. Nabi, bukan tidak punya nafsu, bukan tidak punya marah, bukan tidak punya rasa sedih.

Tapi Nabi tahu dia hamba Allah. Dia ditakdirkan menjadi hamba Allah, pesuruh Allah. Pernah kah sekali rasulullah marah pada takdirnya?

Benar, nabi maksum.

Tapi, Rasulullah juga, pernah marah, hingga kemerahan wajahnya apabila hak Allah dilanggar, Rasulullah juga pernah bersedih saat kewafatan Siti Khadijah, Rasulullah juga merasa sakitnya sakaratul maut, dan saat itu diminta semua kesakitan itu ditimpakan pada nya bukan pada umatnya.

Siapa aku untuk menulis tentang ini.

Namun, aku sekadar meluahkan rasa kagum aku pada seorang manusia ini yang bernama Muhammad. Yang amat agung. Manusia terulung.

Siapa kita nak memarahi ujian yang ditimpakan?
Siapa kita nak mengamuk bila terluka kerana cinta?
Siapa kita nak membenci sewaktu hati disakiti?
Siapa kita nak membenci tuhan kerana kita dilahirkan menyintai kaum sejenis?
Siapa kita nak menentang, apabila kita tidak boleh bersama manusia yang kita cinta?

Paling penting, siapa kita, nak mempersoalkan hukum Allah yang telah termaktub jelas didalam al-quran? Siapa? Siapa kita nak menentang ajaran rasul?

Nabi sayang umatnya kerana Allah. Apa apa dalam dunia ni, untuk kita dapat, perlukan pengorbanan. Dan didalam dunia ini, yang paling mahal sekali, adalah Agama.




Sedikit Kisah Zainab. Dan Rasulullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...