Halaman


Khamis, 31 Januari 2013

Masa yang dicari



Segala puji bagi Allah, yang mendatangkan setiap kemanisan didalam hidup untuk dinikmati dan setiap ujian untuk mematangkan dan menguatkan lagi hati-hati hambaNya yang amat dikasihi.

Kadangkala, setiap masa kita amat sibuk dengan kerja dan kerja, dan aku amat kadangkala menantikan masa untuk keluar menonton wayang dengan rakan yang aku sering dan masih sayang, Deanna.

Walaupun dia adalah cabaran hebat bagiku, namun aku tahu dia adalah sahabat akrabku dialam realiti. Walau nafsu sering melonjak disaat aku merenung dia, namun akulah yang kena mengawal hati dan perasaan. Walau aku sedar kadangkala hati aku meraung, moga adalah sang adam yang dapat menggantikan tempat Deanna dihatiku. Namun aku harus paterikan dihati aku bahawa ALLAH sebaik-baik perancang. Andai ditakdir aku tidak punya hati untuk mana-mana Adam, atau Adam yang Allah sisipkan rasa hatiku pada mereka, tetapi tidak dizin untuk bersamaku, biarlah. Allah sebaik-baik perancang.

Semalam, Adam terluka denganku apabila aku cuba bersuara dengannya tentang ketidak yakinan aku pada dia. Namun, sebagai seorang hawa, aku tahu aku berhak untuk merasa yakin sebelum mula berfikir untuk membuat keputusan.

Lalu bagaimana andai dia terus pergi, walau sebagai sahabat?

Biarlah, andai dia tidak mampu bertahan, itu maknanya tuhan tidak takdirkan aku untuk dia.

Sayang,..bukan hanya dibibir..tapi pada perlakuan dan usaha.

Matlamat hidup aku bukan lagi terletak pada berkeluarga atau zuriat. Berkeluarga pun tidak semestinya akan ada zuriat, berkeluarga pun tidak semestinya akan menjamin segala.

Aku tidak mahu lagi membuat keputusan dengan ada sebarang keraguan.

Masa, kadangkala aku terfikir, aku tercari-cari masa dengan Deanna, untuk diri. Tetapi entah bila aku mampu menguntukkan masa untuk yang mencipta aku. Dunia, dunia, dunia, makin dikejar makin ia berlari, makin sibuk semakin lelah.

Baru-baru ini seorang teman yang tidak pernah aku kenal tetapi sering juga ku lihat-lihat, telah dijemput Illahi. Melihat kekuatan rakan-rakan Positive Warriors menghadapi ujian demi ujian dalam kehidupan, buat aku sedar...apalah sangat ujian hidup aku. Membaca kisah syahid dunia yang dimiliki pelajar UTEM, aku terfikir, dia pergi dengan tenang kerana redhanya pada ujian Allah, kerana kuatnya dia pada dakwah.

Apalah ada pada dunia...

Impian aku, aku nak belajar quran sungguh-sungguh, biar berguru dengan 8 guru pun, sekurangnya aku berusaha. Aku nak belajar bahasa Arab, supaya aku lebih tahu isi kandungan al-quran. Dan ada satu, aku nak belajar ilmu akidah, fiqah dan sebagainya, ilmu-ilmu ini aku mungkin agak lambat kerana ianya hanya mudah didapati secara tidak formal. Aku akan cuba berjinak-jinak dengan kuliah-kuliah agama. Setakat ni aku ada risik-risik surau dan masjid terdekat. Cuma kekangan masa yang sering membuntu kan.

Ini hidup aku, dan aku nak hidup untuk ini.

Aku yakin aku mungkin tidak lah dapat cemerlang atau menguasai ilmu-ilmu itu, tetapi aku yakin Allah memandang usaha.

Dan Dialah, sebaik-baik yang Maha Mengetahui.

4 ulasan:

  1. Sweet sleep, dark angel :) Allah is always on our side. just hold on to Him.

    BalasPadam
  2. InsyaAllah..
    semoga dipermudahkan segala urusan dan dikuatkan hati untuk terus berpegang teguh dan istiqamah kepada agama islam.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...