Halaman


Selasa, 15 Januari 2013

Sekadar tulisan..

Semalam aku berfikir sesuatu..

Sejak akhir-akhir ini aku kerap kemana-mana dengan Adam. Dan aku juga ingin sangat menghadiri majlis-majlis ilmu dimana-mana sahaja.

Lalu kerana perjalanan ketempat yang tidak aku begitu mahir aku lebih yakin tidak seorang.

Kenapa tidak hadir majlis ditempat aku? Ya itu juga sedang aku cuba lakukan, gembira hati bukan kepalang bila masjid-masjid yang aku singgah ada kuliah.
Aku ada juga hadiri usrah dengan ikram, tapi tak cukup rasanya, aku nak berguru, itu sebenarnya. Usrah ikram selalunya lebih kepada perkongsian.

Baca buku, aku tak puas hati, ada yabg rumit untuk kuhadam. Dengar dan tonton video aku rasa sayu, sebab alangkah indah andai aku berada dimajlis itu.
Dan si adam yang agak mahir dengan jalan sering jadi peneman.

Aku tahu aku boleh mengawal diri dengan lelaki, tapi adam? Aku selalu kurang tahu perasaannya.

Terdetik hati aku untuk punya ikatan yang sah dengan dia, tapi aku tahu dia belum sedia.

Kalau tanya aku, mudah. Boleh saja bagiku tempoh sedikit, untuk buat kenduri walimah, dia cuma perlu tunaikan mas kahwin. Hantaran apa sahaja yang dia mampu, walau sekadar mengajar aku mengaji. Majlis walimah dah kupesan ibu, tak lebih rm2000 dan akan kutanggung semua.

Namun, akan semudah itukah sebuah perkahwinan? Perkahwinan bukan sekadar sebuah walimatulurus. Mampukah aku redha menjadi tunggak keluarga memandangkan dia masih belum menepati ciri itu. Mampukah aku redha untuk memegang peranan  menanggung keluarga secara total?

Aku tidak mahu ada ragu lagi andai aku mula buat keputusan.

Its not easy to just walk out if things fall apart expecially not for the second time.

Lalu sampai bila dia menjadi peneman aku ke majlis-majlis ilmu. Kemana-mana. Dan aku sebenar amat membenci apa sahaja yang boleh mengundang fitnah.

Kerana aku perempuan.

Note:bulan kelahiran rasulullah, mari banyakkan selawat.

8 ulasan:

  1. hmm..am thinking bout 'this' too..
    u and adam..pun boleh bawa fitnah..
    my mak cik and her husband. even husband dia xde la nampak sgt ciri2 kepimpinan itu..tp aku nampak derang hepi. saling melengkapi gitu. biasa kan org kata..kita akan dpt org yg boleh melengkapkan kita. mungkin kau terlalu dominan kot..
    makanya its okay kalau dpt yg kurg dominan supaya x 'meletup'..am i right? pandangan je la..

    BalasPadam
  2. Am not really dominant when am with someone who is dominant. And not my nature actually.

    BalasPadam
  3. pasal nak berguru tuh..
    aku ada cadangan..tp borak later la..lps xm aku esok,inshaAllah. Kita borak panjang,k?

    BalasPadam
  4. Alhamdulilah..sy doakn niat yg baik itu dpmudahkn..jika ada niat baik pasti de jalan nya krn rasulullah pernah bersabda dan ia juga secara spesifik merujuk kpd psangn yg tdk berkemampuan utk berkahwin dr segi kewangan iaitu "Allah akan perluaskn rezeki org yg berusaha". Ttp harus juga mnimbang perkara2 lain yg muncul dlm perkahwinan.

    Usaha la jika dia jodoh awk..sy sentiasa doakn yg terbaik..lps ni korg blh sma2 pergi ke majlis ilmu dgn lbh mudah dan lbh diberkati insyaAllah..amin..klu jd majlis jgn lupa jemput :)

    -MFM-

    BalasPadam
  5. muslimah..
    jngn bersedih atas kisah semalam,
    jngn berduka akan duka yg terpalit di dada,

    muslimah..
    mgkn kata org bila mndgar dirimu punya rasa itu
    tidak enak didgar
    malah x enak ditelan

    muslimah..
    ingin aku katakan..
    sbgai satu kaum dgn mu
    sbgai satu saudara seagama dgn mu
    aku bangga pabila tjumpa laman ini

    muslimah..
    kau mengajar dirimu
    bahawa semua ini adalah ujian bt mu
    sedang ada kalangan mereka yg lain masih menyalahkan diri

    muslimah..
    aku bngga dngn mu pabila ilmu akhirat suka kau cari
    tidak seperti mereka yg masih larut dlm noda dunia

    muslimah,,
    lebih ku bangga kan
    nafsu diri mu tetap kau penjara
    penampilan mu ttp kau jaga
    serta akhlak mu cuba kau baiki


    muslimah..
    aku tahu sukarnya pejalananmu
    mgkn rasa tsungkur itu ada
    namun ku pohon jgn mengalah..
    ku pohon dirimu agar setia meraih cinta Yang Esa..


    muslimah..
    jgn mudah menyerah kalah
    krna dunia ini hanya sementara

    muslimah..
    jika kau benar buntu
    pohon pada Nya
    x perlu kau beri intan permata sbgai balasan
    doa mu yg kudus pasti dibalas nya
    mgkn cepat, mgkn lambat
    dan mgkn x dibalas disini
    tapi di akhirat kelak

    muslimah..
    jgn hanya krna nafsu, dirimu tewas
    jgn hanya syaitan, engkau ke lembah hina
    cukuplah Allah sbgai tuhan bagi mu
    cukuplah Muhammad sbgai pendamping mu


    muslimah
    maaf jika catatan ini menggangu mu
    maaf jika coretan ini membt mu tdak selesa

    dari syah

    :) hiasi dirimu dgn senyuman..krna itu sedekah yg paling mudah



    BalasPadam
  6. Speechless saya Syah. Terima kasih sangat2. Perkataan muslimah tu terlalu jauh rasanya..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...