Halaman


Sabtu, 19 Januari 2013

Sekejap cuma..



Aku punya seorang kawan, kawan sepejabat. Seorang lelaki kurus berbangsa tiong hua. Kami kerap keluar bersama, dulu. Pergi ke menonton wayang. Dan kami berdua memanglah kaki wayang tegar waktu itu.

Dia ni di pejabat, selalu seorang, kerana dia lelaki sebaya aku, yang masih bujang. Mana ada orang lelaki cina sebaya dia belum kahwin, ditempat aku. Jadi kami selalu berbual.

Pernah dia kehausan selepas sibuk mengambil gambar untuk majlis di pejabat kami. Dia terus kemeja aku, meminta aku air mineral ditangan ku. Kawan sepejabat lain mula bergossip. Apa hubungan aku dan dia hingga dia tiada segan dengan aku. Aku tetap hulurkan air mineral tu. Kemudian dibelakangnya, aku letak tepi untuk dibuang. Pernah dengar berkongsi tempat makanan atau minuman dengan lelaki bukan muhrim umpama zina? yep, aku percaya itu, walau tak berapa tahu kesahihannya.

Kalau dia lewat ke mesyuarat, aku akan hubungi dia, atau dia juga akan teks aku jika tak nampak aku.

Selalu dia mengusik aku dengan tentang bosannya dia dengan kewujudan aku dipejabat.

Sejak akhir-akhir ini, aku agak leka dengan telefonku. Banyak kali dia menghampiri aku untuk berbual, aku layan endah tak endah.

Hariini:

dia: hey, you ni, I bosanlah.
aku: ah..you pergi duduk tempat u, kacau saja.

Tiba-tiba seorang kawan ku memberi tahu. Kawan sepejabatku menerima arahan pindah ke cawangan lain. Berkuatkuasa harini. Tanpa disangka..tanpa apa. Aku sangka, aku dan dia akan terus membujang di jabatan ini.

Hampir terjerit aku. Aku lihat dia, dia sengeh sahaja. Sejujurnya aku hampir tidak percaya dengan berita itu.

Sejujurnya, aku ada hati pada dia.

Dan petang itu, pejabat seolah kelam. Hati aku sedikit hiba. Dalam ramai, mereka usik mengusik, ada yang ucap tahniah pada dia. Tapi aku, sedih ini hanya dapat kusimpan dihati.

Tak mengapa, biar rasa itu pudar, biar rasa itu hilang, biar rasa itu kunafi. Seperti biasa.

2 ulasan:

  1. Umpama jaga 5 sbelum 5,
    Hargailah ketika ada sblum tiada.
    Apa2pun masih tidak terlewat...

    BalasPadam
  2. ucapkan saja dik..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...