Halaman


Isnin, 29 Julai 2013

Menghakimi, bukan aku.

Dimana aku berdiri?

Usai usrah dan gathering minggu lepas, alhamdulillah syukur yang amat sangat. Dapat jumpa kembali adik-adik, kawan-kawan yang berada dijalan yang sama.

Dan pulang dari bulatan kegembiraan itu, aku mula rasa aku perlu menyatakan pendirian aku, kepada pembaca blog, yang senyap atau tidak.

Aku tak pernah berbangga dengan pengalaman yang lepas. Entri-entri aku yang lepas telah memaparkan pencarian aku. Perlukah aku ulang apa pendirian aku?

Aku, memegang pendirian,. seks diluar nikah itu haram. Lalu tiada ruang untuk hubungan seksual samaada anda gay atau tidak. Jika anda tidak mahu orang mempersoalkan tentang kisah bilik tidur anda, apa perlunya anda mengaku dan berbangga bahawa anda adalah gay?

Jadi definisikanlah diri anda sebagai, teman serumah, rakan, sahabat, kalau anda yakin itu adalah anda.

Apabila anda dan pasangan saling merasakan diri dan mewar-warkan anda adalah suami isteri dalam satu perkahwinan, disitu datangnya hukum menafikan akad nikah didalam Islam dan mazhab shafiie. Dalam Islam, cuma mengiktiraf anda adalah suami isteri apabila berlakunya akad.

Jika aku menghakimi, itu bukan aku. Aku cuma berpegang pada apa yang aku yakini. Dan dalam masa yang sama aku menerima diri aku, dan juga sesiapa sahaja yang membawa kepada niat kepada kebaikan. Aku tidak pernah peduli siapa anda, punya partner atau tidak, gay atau tidak.

Aku pernah hidup punya partner dan aku tahu apa yang sukar dan apa yang mudah.

Aku terima orang straight dan aku juga sedar aku tergolong dalam orang yang tidak straight. I am one of PLU but I never proud of it.

Pendirian aku, aku tidak bersetuju dengan mana-mana individu yang menyatakan gay itu halal. Aku paling yakin ini, dan aku amat tenang ini. Ini adalah ketenangan yang paling tenang aku kecapi setelah bertahun menjalani kehidupan yang meresahkan.

Namun, menghakimi adalah bukan sikap aku, kerana itu aku menerima sesiapa sahaja sebagai rakan.

Jika anda tidak rasa bersalah, tidak perlu pula menjatuhkan hukum kepada orang lain. Kebenaran tidak perlukan hakim.


23 ulasan:

  1. pada saya bercakap tentang sesuatu yg tidak popular dgn org lain itu bukan berbangga, ujub atau riak. harap dalam ketenangan awak mencari agama, jgn lah menidakkan kebebasan bersuara dan berpendapat walaupun tidak setuju.

    ada hikmah dalam perbezaan. sekali lagi saya katakan, cukuplah anda sempitkan kehidupan org lgbt dgn perlakuan seks. saya tahu pengalaman awak, bukan seluruh hidup gay awak itu seks. saya ingat awak menjaga bapa yg sakit and I admired you for that. saya tidak rasa awak menulis pengalaman awak utk berbangga, hanya mahu bercerita.

    harap awak jumpa iman, islam dan ehsan.

    BalasPadam
  2. Punye pnjng Zue komen..spth je MG jwb..KEH3...Eh Tk sngke Zu komen dlm BM...:D..Betul kte Zue tu, jgn le meninddkn pendpt org even tk setuju. Wlpun pendpt tu tk betul or betul. Len org len pendpt..Selmt mju jaya semua. :D.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah tahu pendapat lain, nak cakap apa lagi?

      Lain orang lain pndpt jd..perlu nak ckp apa?

      Padam
    2. She said she know my life, so what the purpose of me saying something she already know? Want to talk about her life? talking about people's life in a very public place like this is a personal attack and only people with low mentality will do that. Enough argue about what appear in this blog.

      Dan aku tak faham orang yang cakap tentang idea dan pendirian dia berkali-kali walaupun dah tahu yang pendirian orang tu berbeza.

      Padam
    3. mgda

      low mentality? personal attack? nampaknya awak yg tidak tahu bagaimana untuk argue dgn fakta dan ilmiah dan dgn mudah menuduh saya begitu.

      skrg saya tahu awak yg low mentality dan hanya boleh personal attack. kerana itu saja yg awak boleh jawab.

      Padam
    4. "saya tahu pengalaman awak, bukan seluruh hidup gay awak itu seks. saya ingat awak menjaga bapa yg sakit"

      Perlu saya kata apa2?

      Ya, hanya itu yang saya boleh jawab.sebagai seorang yang lebih tinggi pemikiran, saya harap awak boleh faham. Saya tak punya kepandaian berhujah seperti anda.

      Dan saya lebih menghormati anda andai menggunakan intelektual anda untuk tahu saya seorang yang jahil untuk berbicara tentang pendapat anda.

      Padam
  3. Bukan gay saja kot,tapi semua LGBT lah...
    Mgda~danny sedih lah cuz my ex-wife masuk pusat pemulihan oleh parentnya...bila dia keluar ahh...danny tahu kat my wife no.2 sebab my wife no.2 tu kenal my ex wife.mereka saudara mara ....

    Ok,untuk entry kali ini..sangat2 setuju.titik.

    BalasPadam
  4. jadi awak tulis pasal seks life awak dan bdsm itu tidak ujub dan berbangga, tapi saya nyatakan realiti kehidupan yg tidak berkisar pada seks itu berbangga? jgn jadi hipokrit mgda, awak tulis boleh, org lain tulis tak boleh. itu nama yer tak tau nak argue critically. awak bukan budak2 mcm princess aryana tu, mengeja pun salah tapi pasal ada internet menulis jugak.

    saya cuba nak buka fikiran awak jgn sempitkan fikiran awak yg hidup lgbt ni seks memanjang. mungkin saya lupa, awak mcm tu kot agak yer. fine, pasal saya tidak begitu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zue, Keybord sye rosk..sebb tu kdg2 mengeja pun slh n kdg-kdg nk type cept .. ..Oh stu lgi..Zue, Sy bkn budk2.Sy remja. Kehkehkeh.

      ''mengeja pun salah tapi pasal ada internet menulis jugak. '' - Yg penting sye tidk gune duit anda untuk byr line.. Tpi it's ok. Sye lh semuanye slh dlm perckpn, hujh semua. Zue lh yg betul. Zue kn bijk dri sy. :D

      Padam
    2. I totally agree with Zulaikha.

      At least, she is being honest with you.

      Everything is public on the internet. If you can't accept honest opinion, keep a diary instead of a blog.

      Padam
    3. Oikkk....ada apa-apa boleh bantu tak?
      Weh~zul princess ariyana wira tu remqja bukan budak kecik.awak jgn cakap entah apa kat dia..bangga saya..dia cute ^.~

      Padam
  5. Tpi seriouss PR kte..memng seronok( LOL) tengok org berbls komen dlm ne..ehehe..Tkpe....:D

    BalasPadam
  6. hurm...seriusly ada bace juga tentang LGBT ni.dulu saya pelik dgn golongan sebegini...maksud saya (kenapa perlu suke pd org jantina yg sama??)-maaf,tlg jgn tersinggung ye.tetapi setelah sy mengenali seorang lelaki yg gay,saya cube menyelami kehidupan dan naluri dia.ye...dia berusaha utk berubah tetapi tidak berjaya.mungkin byk faktor yg menghalang (atau sy boleh kate faktor yg menggoda)...sehinggakan sy kdg2 berputus asa utk menolong....ye...dia tidak membangga mengatakan dia seorg gay kerana mengetauhi jalan itu salah cuma apa yg diperlukan kekuatan dlm diri.

    BalasPadam
  7. Hidup ini ada peraturan.Islam tidak menghalang kebebasan tetapi kebabasan ada peraturan,maka berbahagialah siapa yang memiliki iman islam ehsan.Apa itu iman,apa itu islam,dan apa itu ehsan.
    Ianya kesempurnaan penghambaan.beriman pada Allah dengan melakukan yang diperintah dan dilarang.dan ehsan anda melihatnya dan dia melihat anda.apapun saya bersetuju dengan entry ini.yang benar tetap hak,yang salah tetap salah.ia berpandukan kepada Alquran,Sunnah nabi,selebihnya Ijmak ulamak dan Qias.ini adalah rules iman islam ehsan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih, tanpa nama, memberi kefahaman pada saya tentang iman, Islam dan ehsan.

      Padam
  8. MGDA,
    Keep it up...i'll always support you. Life is a journey. In between, u akan jumpa dgn byk halangan. Allah tahu apa yang ada dalam hati u. Teruskan perjuangan. Perubahan ini adalah suatu jihad. Tak perlu berdebat dgn mereka yang berkeras untuk berbeza pendapat. Kesabaran u besar ganjaran yang menunggu.

    BalasPadam
  9. saya salah seorang bekas lesbian jg, ingin berubah, saya jg spt mgda tidak suka/berbangga dgn status gay saya. sy tidak faham kenapa ramai lgbt islam suka masuk campur urusan bekas gay nak beri opinion, diaorang rasa tercabar,takut atau marah sebab mgda berani tegakkan kebenaran islam dan menyindir sisi gelap diaorang? kepada kak zulaikha, saya sering baca tulisan dan opinion anda di banyak ruang2 blog lgbt, saya dapati kak zue seorang yang sangat dan mahu jadi liberal. sayang nama kak sangat indah seperti zulaikha isteri nabi yusuf, tapi kak amat tak sesuai dengan nama tu kecuali kalau kak berubah ke jalan lurus Allah. Walaupun kak rasa liberal bebas itu harus dan wajib ada kerana negara demokrasi, jawapnya salah. Kerana Islam sahaja yang wajib beri kebebasan kepada manusia sebab Allah lah yang mencipta manusia. Tapi Dia juga ada bagi syarat2 untuk manusia hidup mengikut aturanNya bukan berlandaskan nafsu semata2. Saya faham kak zu nak tegakkan benang basah mengatakan bukan semua lgbt hidup semata2 kerana seks, tapi tanpa seks pun.....hubungan lgbt tu tetap haram dan dilaknat Allah. Kak zu ni amat jahil dan sayang sekali jika kak ada phd/ijazah/diploma sebab bercakap marah2 di blog tuan punya dengan menyerang peribadi beliau dan bercakap tanpa berlandaskan hukum agama Islam. Rasa nak penampar pun ada......wassalam.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...