Halaman


Rabu, 24 Julai 2013

Berkasih atau tidak, berpartner atau tidak..

Alhamdulillah, syukur untuk hari ini dan semua nikmat-nikmat yang Dia beri. Tidak semua doa kita Allah makbulkan sekelip mata, tapi terlalu banyak nikmat Allah yang kita tak minta, Allah tetap bagi percuma. Pernah minta oksigen? Pernah doa minta mata boleh buka, tapi tetap setiap pagi kita boleh buka mata. Alhamdulillah.

Dalam ramadhan ni, ada beberapa doaku yang Allah makbul on the spot. Gerun pula aku. Tak mengapa setiapnya aku terima dan moga Allah didik aku untuk redha, hidup sekadar ujian, nikmat pun ujian.

Beberapa hari ini, atau beberapa minggu kebelakangan ni, ada rakan-rakan bercerita padaku, tentang niat hati ingin berubah tapi, masih takut untuk melukakan hati partner, takut nak meninggalkan partner, kerana telah lama hidup bersama.

Salahkah berpartner? Walau tiada lagi hubungan atas katil.

Sukar aku nak jawab. Dalam salah, ada baiknya, dalam baiknya ada membuka ruang untuk salah.

Dalam pada itu, aku menghormati rakan-rakan yang dapat membawa insan yang mereka cintai kejalan yang lebih baik. Bersama, berdua, pergi majlis-majlis agama, sama-sama jemaah solat. Indah kan?

Dalam pada itu mereka juga berjaya mengekang nafsu!

Memang amat aku hormati dan kagumi.

Kalau tanya aku, aku tak mampu. Dan sejujurnya, cukuplah aku telah berjaya keluar dari perhubungan itu. Kerana, aku orang yang belum berjaya mengekang nafsunya.

Bagi yang berpartner, masih belum dapat berhenti hubungan intim. Cuba mulakan dengan diri. Buatlah apa sahaja yang mendatangkan kebaikan dan lebih menenangkan hati, doa banyak-banyak...Allah dengar..yang penting usaha. Setiap usaha Allah pandang.

Namun andai anda telah solo, tak perlulah mencari, tak perlulah meminta pasangan. Bagi aku jika anda solo, Allah bagi peluang untuk lebih dekat pada DIA, lebih bergantung pada DIA, lebih sedar akan kewujudan DIA. Allah sebenarnya bagi peluang yang lebih hebat.

Seorang rakan bertanya pada ku..

"Akankah orang lain menghakimi saya, saya nak ke majlis ilmu, tapi saya ada partner"

Awak, usaplah air mata, pandang pada saya, dan ingat satu perkara.. Dalam hidup ini, tidak perlu fikir apa yang orang kata, tapi fikirlah apa yang Allah kata. Allah pandang usaha awak, Dia tahu, setiap niat dihati awak, Dia lebih dekat dari urat leher awak. Saya tahu awak telah lelah, ada kala awak rasa putus asa dan ingin menghentikan hayat, kerana lelah dengan cinta manusia dan dosa. Tapi, Dia sayang awak, lalu Allah datangkan rasa resah itu pada awak, sebab Dia nak awak mula datang pada DIA.


"....(Wahai Muhammad), maka katakanlah: "Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang-orang yang mengikutku...." Al-i-imran ayat 20





30 ulasan:

  1. susah tinggalkan si dia,walaupun hati ini tak mau dia pergi tapi terpaksa T-T

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika kita meninggalkan sesuatu kerana Allah, Allah tidak akan pernah meninggalkan kita

      Padam
    2. Meninggalkan dia sebab rasa cemburu lah mgda.dia asyik2 layan pengkid lain (yang dia tertarik ialah bila pengkid itu berambut style ala-ala korean hairstyle).kalau di bandingkan danny sama pengkid itu.dia lagi hensem.danny cuma berambut pendek dan colour rambut warna kuning saja erk~

      Padam
  2. assalamualaikum. Dan slmat berbuka.

    Entri ni membuat aku sebak walaupun mata aku mmg sedia ada merah lepas kupas bwg untk masak lauk brbuka.

    Dan owh ya. Terubat rindu dgn admin n follower2nya. Selamat bertarawih :-D

    BalasPadam
    Balasan
    1. harap kita pernah berjumpa atau akan berjumpa

      Padam
  3. Salam...saya pernah cuba untuk berubah.5 thn bebas kemudian tenggelam balik.huh sesak gila
    Kadang2 tiada jawapan untuk semua persoalan lg.letih gak tp di sini ada ruang nampaknya.skrg dosa silam menhantui saya lg disebabkan saudara kandung saya suruh buat ujian darah dan saya belum ada jawapan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pernah 3 kali cuba berubah. sekarang..paling lama..san moga tiada kali ke 4 atau ke 5

      Padam
  4. salam,

    interesting post :) may i offer my view? (lol, as usual). i think, being gay does not negate being muslim. i have no conflict with participating/attending religious worships/talks with my partner, because i think as a thinking muslim who is forever curious about things around me it is my duty to constantly seek knowledge - because things are infinite after all, and what we thought we understand may not be what it is after all. i often remind my partner that we must remind each other to be steadfast in our worship - thats what a committed muslim couple should be. besides worship, we must also remember being muslim is not about worship alone - it is a way of life - which means it has to reflect on our behaviour and how we relate to others.

    i know gay muslims experienced intense guilt to the point that they feel their worship is unacceptable - as a fellow muslim - i will remind our brothers and sisters that despite the perceived sins, god alone accepts our good deeds, what more if its something wajib. he is full of rahim and rahmah. sometimes it is us who are too hard on ourselves.

    BalasPadam
    Balasan
    1. that is a liberal thinking. you may not like what i said but i will said it a million more times if i have to. there's no such thing as muslim couple when it comes to homosexuality. even if it's between a straight girl and guy as long as there's no 'ikatan sah'. you need to realize and to accept that... fully. why do people like us try to manipulate that fact in al-quran itself. if it's wrong between a girl and a guy to live like a married couple... how can it be right towards to girls or two guys?

      are we trying to use the same old excuses again and again?
      1. allah has created us like this
      2. we are still a good muslim, we commited to it, we worship allah just like others do
      3. being gay does not negate being a muslim

      haven't we learn enough? yes allah created us like this BUT as ujian how strong is our faith towards Him. Are we able to sustain our nafsu or are we crumble to it? don't keep saying Allah has created us like this without core understanding on WHY.

      Yes we astill a good muslim, we still worship Allah like others, we commited to Him... BUT if we really worship and commited to Him... why in hell we still do what Allah and nabi hate the most? or are we actually creating a make believe? Are we really a good muslim and commited to it. don't take some part of it to make it looks good on us, please.

      being gay does not negate being a muslim... but our prophet said... BUKAN UMATKU! do we brave enough to create another make believe line? for us to feel better... for us to feel right?

      put aside that liberal thinking... and ponder deeper, find ulama muktabar and learn. not just from groups of people with the same thinking. widen your view. these words of mine does not comes from a straight people... i was once a plu. there're part in your comment are right but the whole other part is definitely twisted.

      Padam
    2. LOL

      its very convinient to reply as anonymous, dear tanpa nama. however that's my opinion and you have your own. let's differ in peace.

      Padam
    3. salam.

      we already know our stand, agree to disagree.

      Padam
    4. to anonymous,

      thanks and..al sabarul minal iman.

      Padam
  5. my partner always told me, she'll never let me go if other girl try to get me. But she redha if there's a good guy come and marry me. She believe that every girl, especially Malay girl will one day end up to a marriage.

    BalasPadam
    Balasan
    1. and if there is no good guy in this world, you will depend on her eternity.

      Padam
    2. duh, good guy here doesnt mean that he have to be alim warak bagai. if that someone can understand me then it's good enough. who am i to be so demand rite?

      Padam
  6. Saya tak pernah tahu apa perasaan jadi gay.. bagaimana menjalani kehidupan sebagai gay tapi apa yang saya tahu.. kita semua mentauhidkan Allah.. dan hidup hanya sementara.

    Saya rasa ramai marahkan saya apabila saya memberikan sokongan ..dan buat seolah-olah ujian hidup ini mudah.. saya akui itu kesilapan saya tapi apapun ujian hidup kita.. yang paling penting pengakhiran hidup kita adalah menuju Allah taala..

    walau seperit mana hidup di dunia.. lahir anak yatim.. kemudian di tinggalkan kekasih, tidak berjaya dalam mendapatkan degree, di tipu oleh kawan dan sebagainya.. (contoh).. apabila kita masuk syurga kelak kita akan terus lupa kesakitan kita di dunia.

    Ada kekasih atau tak da kekasih, apa yang penting situasi mcm mn pun.. kita mesti bergantung pada Allah, ada kekasih kita boleh saling mengingatkan tapi xboleh jatuh dalam talbis iblis.. kena hati2 jangan sampai buat hubungan.

    Tidak ada kekasih harus kuat tempuhi seorang diri.

    wallahualam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dalam al-quran ada ckp dah cukup terang, di antara dua lelaki dan perempuan akan ada makhluk yg ketiga. manusia ni selalu ambil lapis yg paling atas. jika dalami... sekiranya dua manusia itu dua2 lelaki atau dua2 perempuan pun, akan pasti ada makhluk ketiga selagi hubungan itu berasaskan nafsu. jgn ckp la kalau dah ada feeling tu tak kan ke katil. jgn menidakkan. bila dah ke katil. peluk sikit2, cium sikit2... apa tu? bukankah itu nafsu dan bila adanya nafsu maka akan pasti ada makhluk ketiga. siapa kata tak ada yg blh tempoh segalanya sendiri? saya boleh. anda tahu kenapa? kerana saya TAK PERNAH RASA SAYA SENDIRI, ALLAH SENTIASA ADA, MALAIKAT DI KIRI KANAN SAYA SENTIASA ADA... SAYA HANYA PERLU YAKIN! yakin ke kita selama ni akan kewujudan Allah dan malaikat yg mencatat dosa pahala. kalau yakin mungkin saat ini jugak kita berasa malu nak jadi homo, peluk2 dan cium or more sb ada MATA YG LEBIH BERKUASA MEMERHATI. malangnya berapa ramai yg mahu sedar, sedar dan malu selepas sedar? kita masih mengiakan apa yg jiwa sendiri tahu adalah salah... Allah adalah kekuatan kenapa terlalu takut bersendiri memperbaiki diri?

      Padam
    2. terima kasih AO. ini lah masalah umat kita, suka menghakimi sesama sendiri. lupa bahawa tuhan itu satu, dan mereka bukan tuhan oleh itu tidak berhak menghakimi siapa2.

      saya pernah tidak dibenarkan masuk masjid untuk bersolat hanya kerana tidak bertudung. begitu cetek pemikiran umat kita, hingga rasa diri besar untuk halang muslim lain dari bersolat di rumah Allah hanya kerana tudung. dimana letak yer ehsan kita?

      satu hari nanti, org gay muslim pula tidak dibenarkan bersolat di masjid. adakah itu dapat mencerminkan kebaikan islam? tidak sama sekali. jadi untuk org2 yg mempunyai masalah diri dengan isu gay ni, luaskan2 lah fikiran tu sikit. jgn tertutup sgt sampai hilang ehsan dan akhlak.

      Padam
    3. Tanpa nama, terima kasih atas komen awak saya menghormati penderian awak, awak lebih tahu ttg diri awak.. tabahlah dan teguhla di atas penderian awak moga Allah mematikan kita semua dalam keadaan yakin pada Allah dah khunul khatimah. apapun jgn berseorangan, cari kawan (bkn couple) yg boleh bimbing kita ke arahNYA. ada kawan seronok dan indah serta memudahkan..bahkan jika berkawan krn Allah itu sangat terpuji.. ada nilai kelak di akhirat.

      Zulaikha Mohammad.

      saya membebaskan diri saya dari menghakimi walaupun saya tidak pernah terlepas menghakimi.. ya, setiap kebaikkan kita walau sebesar zarah pun akan di nilai Allah dan amalan yang berat menentukan kita ke syurga atau neraka.

      apapun hormatilah orang lain sebagaimana awak mahu orang lain menghormati penderian awak..

      Agama islam harini masih banyak kelemahan maka bantulah semua orang dengan akhlak yang mulia moga2 kita dapat mengikat mereka kembali kepada nur islam yang sebenar..

      ---\\--------

      saya sendiri banyak kesilapan dan akhlak yang buruk, maafkan.. kalau banyak silap dalam menilai banyak isu dan memberikan sokongan...

      buat MGDA tulislah apa yg awak nak tulis, yg awak rasa betul...

      dulu2 awak tulis ttg awak dan deanna, di kritik hebat, kali ni tulis ttg ini pun masih di kritik makanya usah fikir ttg penerimaan orang.. asal rasa baik dan tujuannya dakwah tulis kemudian serah pd Allah..

      imam malik ketika menentang pemerintahnya.. dia juga menerima keburukkan.. dia di penjara, tgnnya patah dan di pukul namun Allah muliakan dia sehingga hari ini kerana niatnya ikhlas krn Allah..

      wallahualam..

      kawan2..usah la kita tegakkan penderian kita sangat. kadang2.. akhlak yang baik itu lebih baik dari apa yg benar..pandangan dan persepsi kita boleh berubah-ubah.. apa yang kita kata harini esok mungkin kita kata lain.. berdamailah usah bersengketa di bulan mulia ini..

      maaf dr hamba yang selalu buat salah, nasihat buat diri sendiri juga.

      wallahualam

      Padam
    4. maaf bukan imam malik tapi imam ahmad bin hanbal..

      ust Pahroi kata bangkai tidak akan di sepak.. maksudnya.. org yang tidak bawa menafaat tidak akan di kritik.. kalau kita di kritik makanya kita ada nilai sebenarnya.. wallahuala

      Padam
  7. Bukan mudah nak menyendiri,ia penuh ujian,yang berjaya akan merasai nikmatnya yang sukar dikongsi dgn kata2.yang gagal hawanafsu menjajah semula.disitu ada jalan,antara kiri dan kanan.yg bertongkat kepada yang maha esa,beruntunglah....moga kuat dan tabah melaluinya,mengislamkan nafsunya.menyendiri suatu peperangan fizikal dan mental....... نور

    BalasPadam
    Balasan
    1. kata-kata awak, buat saya terpana seketika. Dan mula berfikir. benar..sangat benar...

      Padam
  8. salam semua

    saya rasa masalah anda semua mengenai isu gay ini ialah dgn menyamakan gay dengan hubungan seks. mengapa begitu sempit fikiran anda semua? adakah kami ini binatang yg tidak ada akal dan hanya bertindak ikut hawa nafsu? atau adakah anda begitu? kerana saya tidak begitu. saya bekerja, menjaga ibubapa dan keluarga, bersedekah dan membayar zakat, menjaga partner - terlalu banyak benda yg saya lakukan dalam hidup untuk anda semua sempitkan pengalaman saya kepada perbuatan seks. sempit sungguh pemikiran anda semua. adakah penting bagi anda untuk memastikan saya tidak tidur dengan partner saya dimana itu adalah privasi saya yg tidak mengganggu sapa2? tidak kah anda terfikir saya juga mencari jawapan dengan membaca al quran dan buku2 agama dan saya berhak menentukan pandangan saya tentang isu ini? saya juga membaca al quran dan mendapati ia tidak se-clear cut seperti yang anda cuba nak tegakkan. jgn begitu saudara. kita mesti saling hormat walaupu berbeza pendapat, hormat sesama muslim. ingat walaupun saya gay, saya juga ciptaan tuhan, saya juga sembah Allah, saya saudara muslim kamu. saya hormat pendirian awak, oleh itu hormat pendirian saya. kita semua mencari bahagia di dunia yg sementara ini, dan cuba bawa bekalan cukup ke akhirat.

    jika bahagia anda datang dari membenci diri sendiri, then it is your choice. saya benci banyak perkara lain - seperti mencuri duit rakyat, rasuah, tidak amanah, menipu, mengambil kesempatan atas kesusahan org lain, mencaci agama lain, tidak menghormati org lain, mengainaya wanita dengan rogol dan mencabul. saya tidak benci diri saya kerana saya rasa ehsan Allah. saya tahu siapa saya dan apa yg saya buat.

    tanya lah diri anda itu.

    BalasPadam
  9. Baguslah,perbuatan yg baik dibalas baik,yg buruk akan dipertanggungjawabkan.semua akan dihisab kelak.dalam Alquran diturunkan nasihat,penerangan,peraturan termasuk larangan.disitu ditunjuk arah jalan antara kiri dan kanan.agar menjadi pegangan dan pedoman :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar, semua perbuatan akan dihisab. tiada satu yang tinggal. kecuali yang telah diterima taubatnya.

      tapi apalah guna andai cuma bergantung pada sifat rahmat ALlah...tak malu berbuat dosa..dan kemudian melakukannya lagi. Satu waktu saya begitu. and i am not proud of it.

      Padam
  10. mgda,

    ini bukan isu berbangga. hanya kerana menyatakan sesuatu, dikatakan berbangga? jadi yang betul ialah tidak berkata apa2 langsung? hanya kerana saya ingin engaged dlm diskusi ini, tiba2 jawapan mudah saya pula menghakimi? kita ini kaum yg selalu dihakimi, kita tidak boleh dikritik dan lebih mudah berselindung dibelakang tabir "menghakimi".

    saya faham pendirian awak. and its ok that it differs from me. kepercayaan kita tidak sama, tidak apa. saya tidak menghakimi awa, saya sekadar menyatakan fikiran saya, dan bukan kerana berbangga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. I respect your stand and do I ever mention it, or mention my opinion in your blog or even my blog.no.

      Why? Because I respect you. That's how I respect others.

      Padam
  11. why should there be a restriction in mentioning any body's opinion anywhere at all? which century are you living in?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...