Halaman


Jumaat, 19 Julai 2013

Nikmat 10 ramadhan yang pertama 2013

Salam Jumaat :)

Hariini 10 Ramadhan, Alhamdulillah. Aku tidak tahu apa yang akan terjadi esok kerana aku bukanlah penilik nasib. Namun aku amat amat syukuri 10 ramadhan pertama ini.

Tahun ini aku belajar nikmat berpuasa. Pada sabtu dan ahad lepas, aku diserang gastrik buat pertama kali dalam hidup aku. Ya, akibat selama ini aku amat pergunakan nikmat boleh makan apa sahaja yang halal. Dan aku adalah penggemar makanan pedas yang amat. Bila aku disua ubat pil setelah mendapat suntikan penahan sakit di klinik. Tanpa sedar aku terasa sayu.

Secara jujur aku bukanlah alim sangat, aku bukanlah baik sangat. Dulu-dulu aku selalu juga ponteng puasa, curi-curi makan dan kadangkala gembira bila datang waktu 'Allah bagi cuti'. Dulu aku mana kira ramadhan ke tak, semua aku tak suka.

Keluar klinik, masuk kereta, dengar pula radio yang sedang ceritakan nikmat orang berpuasa. Pahala dan ganjaran puasa, Allah simpan sebagai haknya. Sebagai rahsianya. Dan orang berpuasa ini, jika tulus kerana Allah, setiap perbuatannya adalah ibadatnya, laparnya, letih dia, semua Allah tahu dan kira. Allah seolah mewar-warkan bahawa dia hak Allah.

Bayangkan, orang yang sayang kita, cinta pada kita, bagitahu satu dunia, kita ni adalah milik dia. Bukankah itu kegembiraan yang agung, pada semua kita yang sering mencari cinta.

Masa tu, baru aku sedar, selalu terdengar keluhan rakan-rakan yang dalam rawatan ubat, mengadu sedih tak dapat puasa. Baru aku faham perasaan mereka.

Alhamdulillah, cuma dua hari. Tapi rakan-rakan aku, ada yang tidak mengjangka, ramadhan yang lepas adalah kali akhir mereka dapat berpuasa.

Bagaimana andai nikmat puasa untuk ramadhan kalini adalah yang terakhir. Ya Allah, hilang satu nikmat yang agung.

Dan selain ukhwah bersama rakan-rakan GNY didalam whatssap dan FB yang saling berkongsi tazkirah dan audio bacaan mengaji, tak kurang juga yang suka menyanyi menghibur hati, hehe. Aku berpeluang bertemu dengan seorang sahabat yang banyak menyokong aku sejak blog ini mula menyentuh tentang PLU. Sahabatku, yang beravatar kucing comel di FB, Allah pinjamkan sehari untukku.

Aku berpeluang iftar bersama keluarganya dan kemudian terawih di masjid negeri, yang selalunya aku akan elak kerana bilangan rakaat yang banyak. Malam tu kami berbual panjang dalam perjalanan, tentang dunia PLU dan pertembungan dunia kami dengan golongan agamawan. Latar belakang dia dan aku amat berbeza, fikrah Islaminya banyak menyekat naluri yang menjadi persamaan antara aku dan dia.

Kawan, aku rindu berjemaah subuh denganmu.

Ramadhan kalini, juga aku belajar apa itu Talaqi. Belajar dengan al-baghdadi Learning Center aku dapat lihat peluang untuk aku belajar quran terbentang luas. Sangat-sangat syukur pada yang esa, memberi aku keberanian mendaftarkan diri di pusat pengajian itu awal disember lepas.

Banyak sungguh nikmat, bila mencari jalan kebenaran. Terlalu banyak nikmat ujian dan nikmat kegembiraan. Lalu kawan, jangan gentar, yakinlah dengan sifat penyayang Allah. Bila kau bertekad untuk meninggalkan kepalsuan, Allah akan membantuMu dengan setiap jalan dan cara yang unik.


9 ulasan:

  1. Allahu akbar!
    Bestnyer n3 kali ni. Like!!!!

    BalasPadam
  2. saya suka dengan ayat ni

    "Lalu kawan, jangan gentar, yakinlah dengan sifat penyayang Allah. Bila kau bertekad untuk meninggalkan kepalsuan, Allah akan membantuMu dengan setiap jalan dan cara yang unik."

    terima kasih dan good luck

    BalasPadam
  3. Salam Ramadhan .... Selamat sihat drpd gastrik...

    BalasPadam
  4. danny rasa menyesal pada permulaan ramadhan sebab smoking.kali keesokkan harinya yg kali ke berapa yee?puasa...

    p/s:sebenarnya malas nak layan anon entry sebelum ini..

    danny harap mgda,semoga sihat selalu.
    nak tanya deanna tue siapa,erk.deanna nombor berapa erk?gf awak tue..

    BalasPadam
    Balasan
    1. syukuri rasa menyesal tu. ada orang hati telah mati dan tiada rasa menyesal. saya pernah sampai tahap itu. mungkin doa ayah, tuhan masih nak selamatkan saya.

      alhamdulillah, sihat.

      Deanna, exwife yang ke3. Perempuan yang terakhir saya sentuh..inshaallah.

      Padam
  5. danny ada ramai ex-gf. 1 ex wife & 1 new wife (sekarang ini masih bersamanya).mgda,kali 1 & 2.pasti cantik2 kan ex wife awak tue mgda.eh,awak dulu pengkid ke?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...