Halaman


Sabtu, 24 November 2012

Persidangan Antarabangsa Islam dan Hiv 2012, dari aku



Seminggu aku tak buka blog. Komen yang masuk pun tak sempat aku balas. Telefon bimbit aku pula amat terhad kemudahannya, akibat memori yang hampir berbaki sifar.

Aku ke persidangan ini, menutut ilmu, dan juga sebagai salah seorang dari 20 orang wakil dari Positive Warriors. Mari aku ceritakan perasaan aku di persidangan ini.

Mulanya memang aku amat kekok. Nasiblah Mr Presiden dah pesan pada aku, pakai baju kurung. Majlis memang formal, sumpah aku hampir dah lupa masuk majlis. Sepanjang 3 hari aku disitu, aku kenal beberapa orang dalam PWSG, psychonut, survivor, kak yan, atuk, dan aku juga menemani edgenote yang hadir pada hari pertama dan kedua.

Jumpa mana-mana orang, mereka tidak tanya siapa aku, atau dari negeri mana aku, mereka akan tanya aku..dari NGO mana aku datang. Jadi mulut aku ni membiasakan diri memperkenalkan Positive Warriors.

Selalunya orang akan respon..

"Ooo yang under En.Muhamad Pie .."
"Pakcik Pie, saya panggil Pakcik Pie"

Haha.

Dan bila mereka seperti tidak begitu mengenali Positive Warriors, aku mula menerangkan tentang komuniti ini yang bertujuan menjadi badan penyokong kepada PLHIV muslim.

Aku belajar bawa diri. Selama ini, aku akan sekadar meminggir, dan tak kurang melarikan diri. Dulu aku bukan begini, tapi mungkin kerana dah terlalu lama selesa dengan diri sendiri, aku sebenarnya tenggelam dalam dunia selesa aku, yang tidak memerlukan aku berkomunikasi dengan orang lain.

Lantas bila melihat Pakcik Pie naik ke pentas, berucap, tiba-tiba aku rasa seram sejuk juga. Besar sungguh nama komuniti ni. Tiba-tiba terasa sangat, hidup ni bukan mainan. Segala yang dilakukan, harus bersungguh-sungguh. Cita-cita dan impian tidak akan menjadi nyata tanpa keberanian.

Melihat Pakcik Pie menyampaikan ucapan mewakili Positiv Warriors yang lain, membuktikan hiv ini tiada apa, dia berdiri lebih hebat dari speaker-speaker yang bergelar dato' dan doktor, yang aku rasa harus banyak mendalami ilmu pengucapan umum (matila kriktik orang besar nih).

Banyak ilmu yang aku dapat. Tentang pentingnya kajian yang mempunyai pendekatan Islamic terhadap HIV. Dinyatakan, negara-negar Islam masih bersifat denial terhadap HIV, terdapat beberapa negara besar masih lagi tiada data tentang HIV, walhal 1/3 daripada PLHIV datangnya dari negara Islam. Kajian tentang HIV dari negara-negara Islam juga amat kurang. Paling aku tertarik dengan kajian yang dijalankan di Sudan tentang kaitan pengamal ajaran Islam dengan kemungkinan dijangkiti HIV. Didapati mereka yang konsisten solat, berpuasa dan menjauhi alkohol mempunyai kebarangkalian dijangkiti HIV yang amat rendah. Tidak dinafikan, ianya adalah sesuatu.

Malah, melalui kajian yang dibentangkan, terbukti berkhatan juga adalah salah satu pencegahan HIV. Namun kajian juga menunjukkan seks luar tabii dikalangan lelaki yang berkhatan tetap tidak boleh mencegah HIV.

Beberapa negara seperti Singapura mengharamkan kemasukan PLHIV, dan mereka akan dideport dalam tempoh 24 jam sekiranya dikesan. Menggemparkan apabila didapati walaupun Arab Saudi tidak membenarkan kemasukan PLHIV, tetapi sebenarnya mereka membenarkan kemasukan mereka yang positiv ini untuk menunaikan haji, ini bertentangan dengan tanggapan dair tabung haji malaysia yang begitu sukar untuk membenarnya PLHIV menunaikan ibadat haji.

Kajian dari Sudan juga mendapati, gadis muda paling terdedah dijangkiti HIV kerana kemiskinan. Mereka inginkan kecantikan secara material, tetapi tiada wang, jadi menjadikan seks bebas sebagai penyelesaian. Nasiblah aku gadis yang tidak berunsur plastik, kehkekehkeh.

Sekali dua, pedas telinga juga dengar pasal LGBT,Irshad Manji, lesbian dan sebagainya.

Yang paling termaktub adalah terlalu banyak kisah pengaaniayaan dan pengabaian yang terjadi kepada PLHIV akibat dari stigma dan prejudis yang menjadi kerambit yang menikam setiap PLHIV. Sejak tahun 1996 kalau tidak silap aku, rawatan kepada pesakit HIV telah maju, AIDS hampir tiada kepada mereka yang menerima rawatan HAART. Mereka yang menjalani rawatan ini menjadikan viral load didalam badan mereka hampir terlalu rendah dan mereka boleh hidup macam orang biasa. Stigma menyebabkan ketakutan yang melampau terhadap HIV, menyebabkan mereka yang merasakan mempunyai simptom HIV takut untuk menjalani diagnos, lalu turut tercicir dari rawatan. Tidak disangkal kempen HIV dan Aids yang dijalankan dahulu memang berjaya, tetapi maklumat yang terpapar telah amat lapuk.

Malah, bagi aku PLHIV adalah golongan insan yang hebat dan kuat, andai mereka berjaya melalui beberapa fasa awal setelah didiagnose. Berjuang menentang stigma bukanlah alang-alang.

Dan pulang dari persidangan, aku jadi rindu pada kawan-kawan yang duduk disebelahku, makan bersama sewaktu persidangan. Inilah sebabnya aku tak berapa gemar bersosial, kerana aku sebenarnya mudah jatuh sayang..

"Jelaslah bahawa tekanan sebenar yang dihadapi setiap PLHIV bukanlah disebabkan virus HIV, tetapi akibat salah faham. PLHIV mampu menjalani kehidupan seperti insan lain iaitu berkahwin, mendapatkan zuriat bebas HIV, menjadi ketua keluarga yang baik dan menjadi penyumbang kepada pembangunan dan ekonomi negara."
-En Muhammad bin Wahid, Presiden Positive Warriors Malaysia



Benarlah hidup bukan mainan, dan hidup harus dimanfaatkan tanpa mengira siapa pun kita. Lebih besar ujian yang Allah beri, lebih kuat lagi kita belajar erti kehidupan, dan insha allah ianya juga menjadikan kita sepatutnya lebih hebat, andai putus asa itu kita buang dari kamus hidup.

5 ulasan:

  1. Inspired kan video nih :-)

    -MFM-

    BalasPadam
  2. i wish..i was there.. ( in d conference) hmm da lama xberblog, byk ketinggalan pasal positive warriors

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...