Halaman


Khamis, 24 Mei 2012

Pilihan itu bukan hak aku

Aku pernah berkata pada sahabat, hidup ini adalah tentang pilihan yang kita pilih. Tapi sebentar tadi, dialog antara aku dan Dianne, nampak sangat kadangkala pilihan terbaik adalah tidak memilih apa-apa.

Ya, aku ada rasa sayang pada Sya. Tapi apa yang mampu aku buat? Bila Sya dah mula kembali balik pada bekas kekasihnya. Kata Dianne, aku harus memilih samada untuk mengejar atau tidak.

Aku tahu, aku boleh kejar Sya kalau aku nak. Perempuan, nak perlindungan dan kasih sayang. Amat mudah untuk aku tawarkan, aku tahu, kalau aku letak sedikit usaha, Sya boleh jatuh ke tangan aku.

Tapi, kata aku pada Dianne..

"I dont want this kind of relation, if I chase her, I will commit to her, and she will blame me if I leave her"
"Then, what? You dont want to be lesbian? then you want to be straight?"
"I just want nothing"
"We are human, we need something, you must want something"
"Yea, I only want someone belong to me"


 Dianne diam, dan kemudian mengatur bicara, tentang adakah aku akan berubah..sanggupkah aku berubah untuk seorang lelaki andai aku tidak mahu menjadi lesbian.

"No, I want nothing"

Dianne, banyak senyap.

"You sound bitter"

Aku ketawa.

"My life is bitter"

Kemudian dia bercerita tentang hidup dia yang berbagai derita jua, dan insan lain. Aku sekadar senyap.

"Do, something, anything as long as you happy" dia cuba memujuk aku.
"I will do anything as long as am not sad"

Ya, aku dah cukup. Cukup mencuba segalanya. Aku bukan perempuan yang tahu mengejar cinta lelaki, dan aku tidak mahu menyintai dan melunaskan nafsu pada kaum sejenisku.

Aku tiada pilihan, aku tahu aku bukan perempuan idaman lelaki, dan aku juga tidak boleh memilih untuk berzina setiap malam dan siang melunaskan nafsu bersama kaum sejenisku.

Aku, manusia sendiri, yang harus sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...