Halaman


Isnin, 16 Mac 2015

Perkahwinan bukan penyelesaian

Malam ni panas, jadi aku tak boleh tidur. Adalah lebih baik aku menulis. Kadangkala ada rakan tidak faham dan menegurku supaya jangan mematahkan semangat mereka, bila aku mengeluarkan kata-kata demikian.

Ada antara kita menyangka, perkahwinan akan menyelesaikan masalah mereka. Malah itu juga kadangkala pendapat yang diberi oleh guru-guru agama yang tidak memahami masalah sebenar golongan lesbian dan gay.

Dan ada juga golongan kami yang mahu berubah dan menyangka dengan perkahwinan akan menyebabkan mereka berubah. Tak kurang juga mak ayah yang baru mendapat tahu masalah anak-anak mereka dan menyangka boleh menutup atau membetulkannya dengan perkahwinan.

Perkahwinan adlah satu ikatan yang suci.

Bukan untuk dibuat permainan atau sekadar untuk dipertontonkan. Berapa ramai antara kita yang mementingkan persediaan majlis perkahwinan itu lebih dari sebuah perkahwinan itu sendiri.

Ya, benar..siapa yang tidak terusik hati melihat gambar perkahwinan yang indah-indah. Namun jangan menjadikan itu semua sekadar didalam album. Dan malamnya berhadapanlah dengan realiti. Lelaki nervous, isterinya menanti debaran disentuh, dia pulak risau tak berfungsi. Atau yang perempuannya, mulalah rasa nak menangis menyesal, nak menghadapi yang dia tidak tahu, yang dia tidak suka, yang dia tidak keinginan.

Jangan jadikan institusi perkahwinan sebagai permainan.

Haram berkahwin andai tiada niat menyentuh pasangan.Haram berkahwin andai tidak mahu menjalankan tanggungjawab, dan haram berkahwin andai sudah sedia curang, masih menyimpan cinta dimana-mana yang tidak akan halal.

Bila mahu berubah, cari cinta yang Esa dahulu. Jadi insan yang tahu agama, sebelum berniat menyempurnakan agama itu. Setelah merasakan dapat menjadi imam atau makmum yang baik barulah sedikit sebanyak belajar ilmu tentang tanggungjawab dalam rumah tangga.

Jujur aku katakan, perkahwinan menghalalkan yang haram. Ada ke disini yang nak sangat berkahwin tetapi tidak mahu disentuh atau menyentuh?

Jadi, kita PLU, bekas PLU, belajar apa yang perlu. Belajar bagaimana untuk menjalankan tanggungjawab itu. Cari buku permata yang hilang, yang boleh saja didapati percuma waima didalam perisian android pun.

Kalau tidak ada keinginan untuk bersedia sekurang-kurangnya didalam tanggungjawab dan perkara yang boleh mendapatkan zuriat ini. Maaf, anda tidak layak kahwin. yes, syurga boleh ditempah dengan tanpa berkahwin, kahwin itu tidak wajib bagi anda yang tidak ada keinginan untuk membahagiakan pasangan. Jadi mengapa berkahwin? Apa perlunya berkahwin bagi anda?

Contoh paling baik, seorang rakan ku yang mempunyai naluri gay, dia mahu berubah. Kebetulan keluarga sudah mengaturkan pertunangan. Apa yang dia lakukan, dia berusaha mencari ilmu, berurut, jumpa orang-orang tua, malah pergi kaunseling dengan pakar sakit tuan, sebelum majlis perkahwinan. Itulah namanya usaha.

Tiga bulan pertama adalah sangat genting, penyesuaian dan sebagainya. Kalau anda tidak kuat emosi dan menyalahkan pasangan dan juga diri sebagai PLU, jawabnya memang sekadar albumlah yang terindah anda miliki, sebaliknya perkahwinan itu adalah mimpi ngeri buat anda dan pasangan.

Sekurang-kurangnya anda telah membuka hati, bahawa anda akan menjadi suami, atau anda akan menjadi isteri, seumur hidup.

Perkahwinan juga bukan untuk orang yang mudah mengalah. Mengalah bukan pilihan. Sangat sedih bila anda telah berkahwin dan tiba-tiba baru menyedari anda tidak bersedia menjalankan tanggungjawab anda. Anda telah merugikan masa dan mengorbankan hidup orang lain dengan sia-sia.

Betapa hebat pun anda dimata orang lain, namun hak isteri dan hak suamilah yang berat. Jika anda sibukkan diri dengan kerja atau yang lain walau pun anda menyangka anda makin mendekati agama, namun jika pasangan anda tidak redha, semuanya sia-sia. Itulah letaknya akad nikah didalam Islam.

Dan buat yang berjaya melepasi, perkahwinan pula adalah satu lagi tahap ujian buat anda. Perkahwinan itu indah, jika anda cuba untuk membahagiakan. Bukan sekadar pelarian,.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...