Halaman


Jumaat, 6 Mac 2015

PCOS dalam aku

Pertengahan bulan februari lepas, aku mendapat keputusan dari sample rahimku. Aku di diagnos PCOS. Aku yakin semua yang membaca blog ini boleh meng google tentang penyakit ini sekiranya tidak tahu. Penyakit ini tidaklah merbahaya, tidak lah kritikal. Cuma ia sebenarnya banyak membentuk hidup aku dulu, dan untuk masa depan, aku masih tidak tahu.

Rupanya, ketidak seimbangan hormon adalah antara simptomp PCOS. Ada rasa sedikit ralat kerana aku membiarkan sahaja keadaan ini berlarutan hingga keusia ini.

Masa remaja dulu, aku selalu berkata pada diri, seronoknya andai aku menjadi lelaki, tiada dada untuk diselindungkan, dan pelbagai lagi kehendak yang kononya akan merungkai masalah jiwa aku waktu itu. Lalu apa bila menyedari tubuhku mengalami gangguan hormon, yang waktu itu aku telah sedari, namun sekadar membiarkan, kerana ada sedikit rasa gah disitu. Yeah, betullah aku bukan ditakdirkan untuk menjadi 100% perempuan.

Rupanya berat badan mudah naik juga antara simptom penyakit ini. Yeah menurunkan berat badan adalah battle yang aku hadapi sejak remaja.

Dan diusia dewasa ini, semuanya menjadi jelas dan sedikit sukar bagi aku. kalian tahu, secebis dalam hati aku masih ada sedikit tidak redha menjadi perempuan dalam kehidupan ini? Itu kelemahan aku, yang Allah mahu mendidik aku untuk belajar tentang itu.

Sesungguhnya setiap manusia ada jalan dan ujiannya sendiri.

Penghidap PCOS tidak mudah mempunyai zuriat seperti orang-rang lain. Ya, ia bergantung pada rezki dan takdir, namun orang pcos harus menjalani pelbagai rawatan seperti suntikan hormon dan sebagainya untuk ovum mereka dapat disenyawakan.

Gangguan kitaran haid yang dulunya sangat aku gemar dan sangat selesa tentang itu, rupanya tanda hampir tepat bagi penyakit ini. Kalau minda aku masih seperti remaja dulu, pasti aku lebih lagi membenci tuhan kerana melahirkan aku sebagai perempuan.

Tak bolehkah aku mengidap penyakit yang unisex sikit supaya aku tidak perlu berulang alik ke klinik O&G itu? Hahah. Maaf omelanku.

Kadang-kadang ujian-ujian hidup ini memang Allah takdirkan untuk kita belajar dan membentuk diri menjadi redha.

Aku melontarkan satu pertanyaan dangkal kepada doktor, boleh tak andai rahim aku dibuang sahaja, supaya aku tak perlu menghadapi ini semua. Doktor itu agak terkejut dan memberi jawapan yang memperlihatkan fikiran aku yang tidak normal. Separuh dari diri aku kadangkala putus asa menjadi perempuan. Dan tiada siapa yang memahami.

Subhanallah, bukan kah terlalu banyak nikmat yang telah diberikan dan aku nikmati. Adamku puas menenangkan aku, katanya dia tidak mahu fikir tentang zuriat, dia mahu aku sihat, kerana andai aku tidak berusaha untuk kembalikan kitaran hormon yang seimbang, rahim itu akan mempunyai peluang yang lebih kepada kanser.

Ya, semua kita berpeluang mendapat kanser tanpa mengira siapa, nama bila diberitahu angka 1% itu berada didalam fail perubatan kita,tidaklah mudah untuk tenang.

Sesungguhnya, nikmat manakah yang mahu didustakan. Bila semua ujian adalah untuk semakin mendekatkan diri seorang hamba kepada tuannya.

1 ulasan:

  1. Assalam.. sy dh lama baca blog awk... sy kgum dgn kecekalan n ketabahan awk... itu je la.. lain kali sy komen lg.. hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...