Halaman


Sabtu, 21 Mac 2015

Kisah insan berjuang

Sejak aku berkecimpung dalam dunia komuniti terpinggir, ramai insan-insan yang kukagumi perjuangannya, kutemui. Terutamanya golongan maknyah, kerana golongan ini paling menonjol dan mereka tidak dapat berselindung.

Paling terkesan, apabila di satu program, kami diimamkan oleh bekas maknyah yang dipanggil kak jun, dia dan rakannya telah menjalani pembedahan membuang buah dada yang mereka usahakan dulu. Dia kini sangat sederhana, mengenakan kopiah dan kurtanya. Doanya sangat sayu..

"Ya Allah..ya Allah..ya Allah, ampunkanlah dosa hambamu.."

Terasa sangat tulus doa itu hingga jatuh ke hati.

Bila ada rakan seperti kami yang bertanyakan kisah-kisah insan yang berjaya hijrah, orang seperti kak jun lah yang akan tergambar difikiran aku. Ya, mungkin gay atau awek penk, tidak begitu ketara, walaupun nalurinya sama.

Senang sahaja fikiran ku, kalau maknyah boleh berubah, kenapa kau tak boleh berubah. Kau lagi lemah dari maknyah?

Dan terima kasih Nursharina kerana berkongsi kisah sepupunya diruang komen.

Assalamualaikum… 

Saya teringat satu kisah yang membuatkan saya terharu dan sebak.. dia sepupu saya dia dilahirkan sebagai seorang lelaki lembut.. ayah dan ibunya bercerai semasa kanak-kanak.. selepas itu, dia tinggal bersama dgn datuk dan nenek saya.. ketika saya kanak-kanak .. dia remaja.. tiada siapa sudi berkawan dengannya.. sebab itulah dia berkawan dengan saya dan kawan saya…walaupun saya masih kanak2.. Dia memang lembut.. sampaikan orang kampung bagi gelaran pondan.. dia selalu memanggil saya Erra fazira dan kawan saya Ziana Zain sebab pada zaman itu filem itu sangat la popular… (biasala lelaki lembut memang suka artis).

Ketika remaja, dia sangat dibenci oleh pak sedara saya, saya ada dua orang pak saudara.. kedua2 sangat benci pada dirinya,, sebab dia lembut.. dia juga takut dengan tikus.. pak sedara selalu buli dia.. diletaknya tikus di dalam selimut.. berlarian dia ke ruang tamu.. pak saudara juga sering memarahi dan pernah pak sedara memukulnya menggunakan penyapu.. Dia pernah lari daripada rumah pada waktu malam.. sehinggakan penduduk kampung dan datuk mencarinya.. bila jumpa ..rupa-rupanya duduk termenung di tepi sungai..

Pada suatu hari dia minta untuk keluar dari rumah, dia ingin bekerja di bandar.. selepas kepergiannya.. dia mengirim surat.. di dalam surat itu dia tulis.. dia meminta maaf kepada semua terutama datuk dan nenek.. dia juga meminta maaf kepada pak sedara kerana pak saudara seolah2 malu mengaku dirinya anak saudaranya.,, dia juga memaafkan segala kesalahan pak saudara seperti meletakkan tikus di dalam selimutnya.. walaupun di hatinya dia memang terasa dengan sikap paksaudara.

Kepergiannya membuatkan saya sunyi..saya tiada tempat bergurau2 dan mendengar cerita.. dia sangat baik terhadap saya dan kawan saya… dia selalu belanja saya dan kawan saya gula2, keropok dan mcm2 saya dah lupa..
(sambungan)

BalasPadam

NURUL SHAHIRA16 Mac 2015 5:35 PTG
Selepas beberapa tahun, siang dan malam silih berganti, saya pula meningkat remaja.. saya berada di tingkatan 4.. dia pula sudah dewasa.. setelah beberapa tahun menghilangkan diri.. dia kini kembali semula di kampung halamannya.. tetapi dia kini banyak berubah.. dia lebih pendiam dan tak ceria seperti dulu.. Cuma dia hanya mampu tersenyum setiap kali berbicara.. dia kini lebih banyak mendekati agama.. kehidupannya banyak dihabiskan dengan bekerja dan beribadat.. sekurang2 dia dapat membantu datuk dan nenek.. saya selalu bertanyakan soalan tentang perkahwinan.. dia ada makwe ke tidak? Dia nak kahwin ke tidak? Bila nak kahwin? Kalau bertandang di rumahnya.. itulah soalan saya.. pernah sekali dia macam tak suka.. dia jawab .. tak ada soalan lain ke.. asyik kahwin je.. dia juga memberitahu mungkin jodohnya di akhirat sana n dia tiada siapa yang nak..

Pada suatu hari kami berbual panjang.. macam2 cerita.. lepas itu dia minta izin dia nak solat magrib.. walaupun belum masuk waktu lagi… dia dah duduk di sejadah… saya juga memerhatikan dia solat.. dia berdoa agak panjang.. selepas itu dia mengaji al-quran… sampai masuk waktu isyak.. dia pun solat isyak.. kemudian dia solat lagi.. selepas siap semua itu.. saya bertanya dirinya… selepas isyak dia solat apa..? dia jawab dia solat taubat… hari2 itulah kehidupan dia… dia sering solat taubat.. dia juga memberitahu manusia kena banyak solat taubat.. mana tahu tiba2 ajal datang menjemput.. tengah tidur pun boleh meninggal.. saya hanya tersenyum saling mengaguk-anggukkan kepala..

Keesokan harinya, saya pulang awal dari sekolah ..saya melihat dirumah saya tiada orang.. selepas itu.. saya menelefon ayah saya,.. ayah saya memberitahu.. dia terkena ketumbuhan otak (tak silap saya atau kanser otak) .. dan dimasukkan wad kecemasan.. doktor meminta izin keluarga untuk melakukan pembedahan di otak dan tempurung kepala perlu ditebuk.. (saya tak pasti) dia koma.. kemudian saya masuk ke biliknya saya melihat semua orang koma.. mereka seolah2 tidur.. saya melihat dirinya tenang.. saya membaca surah yasin untuknya.. selepas itu ibu mengajak saya pulang ke rumah, dalam perjalanan pulang ke rumah saya mendapat panggilan telefon daripada saudara bahawa dia sudah menghembuskan nafas terakhir….

(maaf susunan ayat lintang-pukang, sekadar berkongsi cerita dan meluahkan perasaan)

ps: aku gemar meletakkan cerita sebagaimana dia berkongsi.



2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...