Halaman


Ahad, 21 November 2010

Sushi dan unagi


Dah, aku malas nak menulis pasal aku, aku dah agak, bila aku menulis apa yang dalam perasaan, semua tulisan aku akan ke laut, macam tumpahan minyak yang kotor dan mengotorkan.

Kalau tak menulis tentang hal aku, nak menulis pasal apa? Entah, aku pun tengah fikir apa nak menulis.

Ada satu isu yang bermain dalam kepala aku ni. Antaranya pasal Sushi. Sebab ni makanan kegemaran aku. Paling sedap Unagi, ye yang ada belut tu. Yang memang berasakan belut la. Aku suka gila makan benda alah ni. Amat-amat suka ye. Aku ada juga terfikir, mungkin aku patut buat projek ternak belut. tapi mampus aku nak belajar cara buat unagi pula, masak telur goreng pun hangus, nak masak unagi.

Baru-baru ni aku dapat tahu, Unagi akan ada alkohol sekurangnya 0.05%. Dan aku tertanya-tanya adakah dia ikut tempat kedai sushi atau semua sushi tu ada alkohol. Maksud aku secara khusunya unagi. Kalau Sake ya memang betul hampir semua sushi menggunakan Sake, dan Sake selalu dikatakan alkohol, dan Sake sebenarnya adalah umpama tapai.

1. tapai haram makan tak? Ish aku pernah juga makan tapai.
2. Adakah alkohol itu haram? Ni aku selalu musykil, sebab alkohol atau etanol selalu juga digunakan sebagai bahan pengawet dalam makanan.

Tapi aku percaya ia menjadi haram apabila ia memabukkan. Tuak haram kerana ia memabukkan. Begitu juga buah beri yang di peram boleh memabukkan, jadi ia haram. Sudah, aku dah masuk bab yang rumit ni.

Ah..yang selamat ialah makan Sushi dekat Tesco atau pun Jusco, sebab sushinya murah dan setahu aku alkohol ni mahal, rugilah depa kalau letak alkohol pada sushi yang murah-murah ni. ye, yang sebenarnya aku ni degil, tetap nak makan Unagi juga. Kan?

5 ulasan:

  1. Saya cuma berkongsi apa yang saya tau:

    Hadis ‘Ali (al-Daruqutni)

    عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كل مسكر حرام وما أسكر كثيره فقليله حرام وقال رسول الله صلى الله عليه و سلم لا أحل مسكرا

    Daripada ‘Ali bin Abi Talib katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap yang memabukkan adalah haram. Apa yang banyaknya itu memabukkan maka sedikitnya juga haram. Dan baginda bersabda: “Aku tidak menghalalkan apa yang memabukkan.”

    BalasPadam
  2. masih xterjawab persoalan ni.. xsangka ada post tentang ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya rasa jawapan ada diatas, tentang hadis dari Ali bin Abi Talib, tetapi berapa ramai dari kita yang boleh menerimanya?

      Padam
    2. Perbincangan juga sedang diadakan disini:
      Soal jawab UAI,

      Padam
  3. sini juga http://nazri.flavert.com/2011/01/19/sushi-king-halal-kecuali/

    Sushi king halal atau tidak

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...