Halaman


Rabu, 11 September 2013

Pengkid Haram Pergi haji

Kenapa aku timbulkan balik isu ni? Setelah berbincang dengan rakan-rakan, aku rasa aku bertanggungjawab untuk menulis kembali tentang isu ini.

sila rujuk entry Pengkid oh Pengkid. Dalam entry ini aku ada mengulas sedikit tentang video tentang fatwa atau hukum yang diberikan tabung haji bahawa Pengkid haram pergi haji.

Rakaman Video Program Bicara Fatwa Di UITM, Shah Alam. Ini dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Selangor. 

Bila aku berbincang dengan rakan-rakan, dan aku rujuk balik pada entry The Last Pillar, ianya sebenarnya ada kaitan yang kuat. Fatwa ini dikeluarkan oleh mereka yang berpengatahuan agama, ya benar ada yang menyebut, fatwa sekadar pendapat sekumpulan manusia yang mempunyai sijil dalam bidang agama. Namun jika difikir dengan mata hati, kenapa fatwa ini dikeluarkan? Kerana ianya berasaskan pada fakta atau hukum akidah.

Pengkid haram, dan pengkid haram pergi haji selagi ia merasakan dirinya pengkid, bukan muslimat.

Ini pandangan ahli agama. Mereka melihat dari segi hukum, sama seperti pengharaman rokok dan sebagainya.  Ini fakta. Mereka berilmu didalam bidang akidah. Dalam rukun iman ada konsep redha. Dan apabila konsep redha itu tidak dapat diterima oleh seseorang individu, akidahnya boleh diragui.

Ya, pada awalnya aku melenting, sama seperti pengharaman rokok, manalah perokok-perokok tegar dapat menelan dengan hati yang gembira, sukar. Tapi bagi yang faham hukumnya, akan sedar, mahu atau tidak ianya betul, dan semua orang tahu berhenti rokok bukan mudah bagi yang tegar. Tapi bagi yang berjihad ini, pasti kemenangan yang besar bagi mereka. Jujur aku kagum pada perokok tegar yang berjaya berhenti rokok.

Berbalik pada pengkid, walau ia soal naluri dan kehidupan, apabila sampai waktu mahu atau tidak kita kena akur, dunia ini sementara dan tujuan kita dilahirkan kedunia ini adalah untuk beribadat pada Yang Esa. Andai salah satu syarat ibadat itu adalah menuntut kita redha dengan kejadian fitrah, sebagai hamba, siapa kita untuk mempersoalkan.

Tabung Haji menjawab tentang masalah bilik, tetapi hukum ini sebenarnya harus dilihat dengan mata hati. Sesiapa yang merasakan dia benci dengan kejadian dirinya dan menentang hukum, tidak mahu menerima bahawa beliau adalah muslimat, tidak redha. Bagaimana nak melawat rumah Tuan Yang Mencipta Segala?



Fatwa yang dikeluarkan ini adalah dari ahli agama, jadi beliau melihat dari sudut agama. Penerangan mungkin agak lemah untuk orang awam.

Mungkin contoh jenaka rasulullah boleh menjadi analogi, apabila rasulullah mengatakan kepada seorang wanita tua, bahawa orang tua tidak masuk syurga, wanita itu menangis dan berlalu. Tapi kemudiannya, rasulullah panggil dan berkata, umur penghuni syurga ialah antara 30-35, semuanya muda-muda, yang tua akan jadi muda, jadi, orang tua tidak ada adalam syurga.

Pengkid tak selamanya pengkid, bak kata salah seorang sahabatku, apabila anda telah menerima diri adalah muslimat, isu ini gugur pada diri anda.

Tapi kalau keluar permintaan .."Saya pengkid, nak pergi dengan kawan-kawan saya je, nak sebilik"

Hukum pengkid haram, haram pergi haji, masih ada pada anda.




Kepada sahabat-sahabat yang ibu dan ayah kesana, anda adalah pemegang amanah, dan pastinya ibu dan ayah mendoakan anda disana.Moga kami semua dapat menjadi tetamuMu dalam keadaan kami redha denganMu (uijian-ujianMu, takdir-takdirMu) dan Kau redha dengan kami. Aamiin.

link rujukan :Pengkid oh pengkid, The last Pillar
             

15 ulasan:

  1. Kembali pd fitrah asal......mgkin byk cabarannya, tp itu tanda Allah syg pd kita.... itu juga tanda kita redha dgn kejadian asal kita..... kita menerima asal diri supaya kita juga diterima olehNya.... doakan semoga kita juga akan dijemput ke tanah suci selayaknya sbg muslimah.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kata anda...bila 'pergi' pun kita akan disempurnakan sebagai jantina asal

      Padam
  2. salam

    I know we differ in our opinions, but bear with me. I think it's very wrong for muslims to forbid other muslims from performing ibadah to Allah. we do not worship jakim or fatwa issuers, we worship only Allah. fatwa is a scholarly opinion and no one is obligated to follow them. even the 4 imams cautioned us from blindly following them & encouraged us to find other ways that suits our environment the best. lastly, let's ponder ayat 59 from surah an nisa, that we are obligated to follow his orders and no others.

    BalasPadam
  3. fahami apa yg duperkatakan oleh penulis dan fahami apa yg cuba disampaikan oleh para ulama. mmg tiada siapa blh menghalang seorng manusia beribadah kepada penciptanya... namun perhalusi baik2 bagaimana kamu ingin mengadap Allah yg mencipta kamu sdgkan kamu tidak bertauhid secara keseluruhan kepada-Nya. Islam itu bukan separuh2 mengikut acuan kamu. mana yg kamu rasa boleh kamu redah. mmg tiada paksaan dan halangan. kamu boleh saja pergi mengerjakannya tapi fahami dahulu sekiranya kamu masih gagal menerima sekecil-kecil hakikat kejadian kamu dan dlm masa yg sama Nabi sendiri tidak mengaku umatnya... lantas bagaimana? islam itu bukan kita cedok mengikut apa yg kita rasa kita boleh. fahami the basic of being a muslim first. penulis bercakap tentang the basic of you as being hamba Allah. penulis dan ulama yg mengeluarkan fatwa bukan berkata kamu dilarang pergi. siapa yg tahu kamu pengkid di sana kalau dah semuanya bertutup? no one knows but Allah and malaikat tetap tahu. that is the basic of understanding islam itself. saya tak rasa penulis kata kamu tak boleh pergi, ulama tak kata kamu jgn pergi... pergilah tp selagi kamu ambil islam itu separuh2, selagi kamu menidakkan asal kejadian kamu walaupun sedikit kamu belum cukup sempurna utk ke sana. sdgkan utk ke sana kita ni kena minta maaf dgn semua org yg kita kenal, minta di halal makan minum, dilunaskan segala hutang... inikan pula jika kita berhutang dgn Allah atas kepercayaan tentang lahiriah? islam itu mudah. kamu tak perlu cari jalan yg sukar utk membenarkan apa yg kamu rasa mahu benarkan... kamu cuma perlu pulang kepada fitrah kamu dan fitrah islam itu sendiri. buat apa nk pening kepala cari alasan. if kamu pergi ke sana maknanya jiwa kamu mahu pulang kepda Allah... mengapa nak pulang dan mengadap Allah dalam keadaan kamu sendiri tidak pulang kepada fitrah kamu? fahami tulisan penulis dan fahami apa yg ulama cakap baik2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah, mungkin kelemahan saya dalam menyampaikan, dan saudara telah menerangkannya, terimas

      Padam
  4. Understanding the essence of ijtihad, schools of thought, and being able to respect other point of views is far more important than giving titles or being judgemental towards someting which can be argue in islam. This is not just considering the author's ability to argue, but our ability to think, read and ponder. Quran came to us in forms of its own flexibilities and universalism. God instructed us to read, not to become blind followers. There are two categories when it comes to thinking...zaatillah wa khalqillah..which is rupa bentuk allah swt dan makhluk/kejadian2 allah. We are free to think of anything except when it comes on zaatillah. It is not wrong to argue..but make sure its out of fallasies.
    Muslims have profound resources for dealing theologically and ethically with diversity, but often ignore them when facing difference and conflict. In their long run history, muslims hv intensively dealt with sectarian differences. Hence the tolerence for diversity of interpretation of sacred texts; this is expressed in the words of imam abu hanifah, who is reported to have said: " we know this is one opinion, and it is the best we can arrive at, but if someone arrives at a different view, then he adopts what he believes is the best and we adopt what we believe is the best" .
    understanding that we are human being or manusia which derives from the word nasiya..yansa...the forgetfull..maybe we forget to refer the quran rather that to take it easily by just refering to those we call ustaz. (Ustaz in arabic is ..teacher)

    BalasPadam
  5. time sy beri komen pd entry lepas sy tak tgk pon lg video tu....br berkesempatan tgk.....penjelasan video tu pendek sgt..sy setuju apa yg mgda kata kan yg penjelasan pihak agamawan krg difahami oleh org awam....kalau bleh harap ada pihak mufti dpt beri penjelasan lbh detail lg supaya kesusutan ni dpt dirungkai kan.wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita kena fahami dan fikir dengan mata hati, untuk cari penjelasan demi penjelasan juga, kita wajib menuntut ilmu

      Padam
    2. betol tu.....beramal tanpa ilmu adalah sia2.....semalam sy menonton prog bicara membincangkan topic akidah ahli sunnah wal jamaah .....dan apabila ditanya perbalahan yg timbul akibat khilaf antara mazhab dr juanda mengulas yg salah satu sebab timbul masalah ini apabila org2 biasa yg tiada ilmu atau kepakaran dalam hal2 fikah mengeluarkan hukum sendiri( lbh krg camtu la ayat die)...ni memberi pengajaran pd sy untuk lebih berhati2 dlm memberi pandangan dlm isu2 agama ni....

      Padam
  6. salam ..
    sy nak tny, sy tidak berperawakan sseperti pengkid.msh seorg perempuan.tp masih ke arah naluri sesame jenis.sy teringin nak ke mekah.tp sy takut.ibadah x diterima.mcm mane situasi sy? sy mohon penjelasan.sy malu nak bertny kpd org lain.sy takut dihina.sbb pernah jd mcm tu

    alep

    BalasPadam
    Balasan
    1. aleep, ibadah anda diterima tau tidak..urusan ALlah. tiada seiapa yang mengatakan anda tidak boleh pergi, berkemampuan...alhamdulillah.

      cuma menjadi masalah kalau anda tidak menerima diri sebagai muslimat, dan itupun bergantung pada urusan anda dengan Allah.

      Pergilah, moga disana anda akan temui jawapan dalam banyak perkara.

      Padam
  7. kepada semua komentar, diulang, tabung haji tidak mampu menyediakan bilik, andai anda mengatakan anda pengkid dan tak mahu sebilik dengan perempuan atau lelaki. tabung haji juga mungkin tak mampu membenarkan anda memakai kain ihram haji seperti lelaki andai kad pengenalan anda mengatakan anda perempuan. Itu sahaja. jika anda pergi sebagai muslimat yang lain, tidak ada masalah yang timbul.

    BalasPadam
  8. terima kasih MGDA :)..insyaAllah sy harap kite same2 dpt pegi nanti.sy harap sgt dpt peluang..

    alep

    BalasPadam
  9. simple tapi sebuah entry dan perbincangan yang sgt sarat. apabila bercakap soal hukum, dan aqidah pakcik tidak berani berhujah sebarangan kerana pakcik bukan ahlinya.
    ada rasional hujah mgda tetapi golongan agamawan juga perlu memberikan hujah yang lebih detail untuk menerangkan sesuatu hukum, menjawab pro dan kontra dgn jelas untuk mengelakkan kekeliruan.

    mari, uji minda-
    1 nak tanya, pakcik setuju bahawa rokok itu dan arak itu haram atau apa jua perbuatan yang haram, tetapi pakcik mahu mengerjakan haji. Adakah kemungkinan pakcik turut tidak dibenarkan menunaikan haji kerana seolah2 tidak dapat menerima ketentuan Allah? (cuit sikit jer)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul juga uji minda pakcik ni. cuma disini ada kekliruan. bukanlah tidak dibenarkan pergi haji..nak pergi, pergi jelah...lain kes dengan pengkid. kalau nak sebilik semua pengkid..payah la tabung haji nak sediakan bilik.

      isu disini...pergi jelah...

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...