Halaman


Rabu, 26 Mac 2014

Saat kau mendongak

"Kerapkali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Ka`abah) dan dimana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu kearahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Ka`bah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan."
Al-Baqarah 144
   

Bagaimana aku bermula membuka secret group jalan pulang?


Jujurnya aku perlukan teman-teman dalam berjuang. Setelah setiapkali gagal membuat keputusan, aku berdoa pada yang esa setiap hari untuk sekurangnya punya rakan perjuangan, benarlah kita hanya perlu meminta dan Dia akan makbuikan.


Sering aku memberontak dalam doa-doa ku. Sedangkan nabi punya sahabat dalam berjuang, dan nabi manusia yang hebat. Tapi aku ni, dahlah lemah, lepas tu berseorangan pula. Bertahun aku bergaduh dengan tuhan dalam doakan. Dan apabila dia memakbulkan, nikmatnya sangat dahsyat. Aku ditemukan dengan rakan-rakan seperjuangan yang melalui jalan yang sama, yang kemudiannya pergi lebih jauh dari aku.


Lalu beberapa hari lepas, selepas taalim, ayat ini sangat terkesan dihati aku. Terkesan kerana, sedangkan nabi Muhammad S.A.W yang hebat itu pun, Dia tidak pernah tinggalkan, Dia tahu segala gusarnya, dalam sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara.


Lalu kenapa, kita dan aku pernah dan sering merasa berseorangan?


Jawapannya hanya satu. kerana kita yang melupakan Dia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...